Trænertema: Trænere skal lære at holde kæft

Som træner er du ligeså meget elev af dine elever, som de er af dig, mener personlig træner Daniel Severin Petersen.

Nogle gange møder du en træner, hvor det klikker. En træner, der gør de rigtige ting, så du hver gang glæder dig til at skulle træne. Sådan én er Daniel Severin Petersen. Foto: Jesper Grønnemark

Daniel Severin Petersen startede som holdtræner i det private fitnesscenter Århus Crossfit med to timer om ugen i 2015. Efter 14 dage var han på fuld tid.  Folk begyndte hurtigt at efterspørge ham som personlig træner. I dag rejser han verden rundt som coach for Lukas Forchhammer – forsanger i bandet Lukas Graham.

Læs også: Hej træner, tal om din usikkerhed

Som personlig træner har Daniel Severin Petersen fokus på individet og ikke fællesskabet. Men det, som Daniel Severin er god til, er ikke forbeholdt den private verden og erhvervet som personlig træner, men kan sagtens overføres til holdtræning og trænerrollen i foreningslivet. Daniel Severin Petersen er god til at observere og lytte, og han tror på, at det menneskelige og mentale arbejde er langt vigtigere end det faglige, for at han har succes som træner.

"Det menneskelige aspekt er i min optik noget af det vigtigste og potente indenfor al undervisning. Vi kan snakke nok så meget om teknik, høj faglighed og den perfekte vejledning på en øvelse, men det der holder folk på vejen imod deres mål og egentlig giver dem en forståelse, der gør dem uafhængig af dig, er om du som træner har lyttet til, og skabt forståelse omkring hvad dine udøvere egentlig har brug for," siger Daniel Severin.

Daniel Severin Petersen

  • Personlig træner for Lukas Forchhammer
  • Crossfit-træner i Århus Crossfit siden 2015
  • Crossfit level 1-træner
  • Certificeret Movement Coach

Det handler om dem, ikke dig

"Når udøvere kommer til træning, ser de dig som træner på en piedestal, som en gut, der ved noget. Men i virkeligheden er det dem, det handler om og dem, der er piedestalen. De kender sig selv bedre, end du gør som underviser, hvad behovet og formålet med at træne for dem hver især er, og det er en af de vigtigste ting. Har du svært ved at lytte, observere og kommunikere, så får du svært ved at skabe vedvarende forandring som coach."

Læg mærke til ordet coach, for det er i virkeligheden det, han gør. Coacher folk i en retning, så træning giver mening for den enkelte.

Der hvor du giver mening og fuldbyrder din trænergerning er, når du mærker, at eleven bliver udfordret tilpas, trives og føler sig tryg

Daniel Severin Petersen

"Det er meget vigtigt, når vi taler om at få folk til at bevæge sig, at huske, at mennesker kommer til træning med en nysgerrig mentalitet. Og det er ikke din opgave som træner at mose og presse dem. Det er dit job at tage folk i hånden, indtil de føler, de selv kan styre showet og blive lidt en rebelsk teenager."

Læs også: Til alle trænere: I er med til at skabe menneskelige vindere

Opnår du det, har du ifølge Daniel Severin skabt en selvstændig udøver, som har fået gode forudsætninger for at tage ansvar for egen træning.

"Der, hvor du giver mening og fuldbyrder din gerning som træner, er, når du mærker, at din elev bliver udfordret tilpas og trives, føler sig tryg, føler han eller hun bliver bedre, kommer til træning igen næste gang og fortsætter sin træning på egen hånd med selvsikkerhed og nysgerrighed i den retning personen udvikler sig."

Handler om at lytte og observere

Daniel Severin Petersen har altid været interesseret i at opnå øjeblikket, når mennesker klikker sammen og tager et skridt op i deres forståelse af hinanden, men det var først for fire år siden, at han i trænerrollen fandt den rette platform til at forløse det.

En af grundene til, at han har succes som træner, er, at han tror på, at han som træner er lige så meget elev af sine elever, som de er af ham.

Eksempel på graduering/skalering

Forestil dig, at du sætte et fællesudgangspunkt til en gruppe elever, hvor alders- og niveauspredningen måske er stor.

For eksempel er Gitte på 56 år et meget anderledes sted end Kasper på 18 år. Men de er begge mennesker og har nogle ting til fælles. Den fællesnævner er en måde at kommunikere effektivt imellem disse to mennesker, så de begge får samme indsigt og føler at deres behov bliver dækket.

Gitte vil jeg bare gerne have til at squatte på en måde, der for hende føles sikker, og som om hun gik et skridt op af stigen. Det kan være hun får en kettlebell eller anden vægt i hånden. Kasper skal derimod presses lidt i det mere tekniske for at kunne føle sig stærkere under en vægtstang. Det er nøjagtig samme squat-teknik der kommunikeres, men standarden og dosisen er meget forskellig.

Vis mere Vis mindre

"Det skal forstås sådan, at min viden om emnet eller fysiske kunnen måske nok er på et stadie over dig som elev, men din fysiske kunnen ved jeg som udgangspunkt intet om. Her er det min opgave som coach eller træner at lytte og observere, hvor du er, så jeg i samspil med dig kan udvikle det næste stadie. Gør jeg ikke det, men bare moser på med flere kilo og flere mål, taber jeg dig og så kommer du ikke igen."

Læs også: Verdensstjerne: Det blev ikke professionel træning for tidligt

Vigtigt, vi holder kæft engang imellem

"Derfor er det vigtigt, at vi som trænere lærer at holde kæft engang imellem. Kunsten er ikke at komme svævende ind som en guru og sige, hvad facit er, men derimod at kunne observere og lytte mere, da du så vil kunne kommunikere mere effektivt med dem, du underviser. Vi skal vælge vores ord med omhu, stoppe talestrømmen og i stedet lytte og og observere mere."

At lytte, observere og møde hver enkelt udøver stiller potentielt høje krav til en træner i holdsport, men ifølge Daniel Severin er det kun så svært, som træneren selv bestemmer det.

"Det er dig som træner, der sætter standarden for, hvad det er, du gerne vil lære de her mennesker i dag. Du kan ikke lære dem alt, for du har kun en begrænset tidsmængde. Så når du sætter standarden, skal du overveje, hvad I skal arbejde med, kontra hvad du gerne vil give dem. Det kan være meget simpelt. Det handler om at sætte et fælles udgangspunkt og så graduere eller skalere øvelsen, så den enkelte bliver mødt hvor han eller hun er," slutter Daniel Severin Petersen.