Bliv en bedre badminton-spiller ved at tøjle dit temperament

Mentaltræning hjælper dig til at udvikle dig på banen, mener spillere og coach.

De to 13-årige Miki Bundgaard og Simon Veje Thomsen bliver bedre badmintonspillere med mentaltræner Carsten OldengaardFoto: Lars Holm

Slut med at banke ketsjeren i nettet, splintre den i gulvet eller råbe hallen op i vrede over et kikset slag. Målrettet mentaltræning kan skærpe dit fokus som spiller – især som teenager.

”Mit spil er blevet bedre taktisk. Og jeg har fundet ud af, hvor vigtigt det er at bevare humøret højt på banen ved at mentaltræne.”

Jeg bander ikke så meget mere på banen, så mit spil er blevet bedre ved at arbejde mentalt

Miki Bundgaard, 13-årig badmintonspiller

Sådan ser 13-årige Simon Veje Thomsen sit udbytte af et års fokuseret forløb med mentaltræning for U-13 spillere i Lind Badmintonklub.

Dén historie finder du i DGI’s magasin Udspil.

Frygt for ambitioner

I Lind kostede konsekvenserne af drengenes manglende fokus ofte sejre.

Eller som badmintonformand Klaus Bundgaard så det:

”De tabte kampe på egen bane og i deres eget hoved frem for i selve spillet."

De sædvanlige forberedelser til en kamp var ikke nok.

”Ofte bunder spillernes negative reaktioner i skuffelse over ikke at leve op til egne – og i drengespillernes tilfælde måske forældrenes – ambitioner. Det skaber en frygt for at tabe,” siger han.

Et personligt fokus

I et forsøg på at ændre den negative kultur på banen, hyrede Lind Badmintonklub en mentaltræner for at vende mønstret.

I et år har spillere som Simon og Miki ikke blot arbejdet med at forbedre deres spil på banen med coaching.

De har også haft en lang række personlige samtaler for at lære at styre deres temperament, når de spiller.

”Jeg føler næsten, at jeg ikke længere laver de fejl, jeg gjorde før. Og jeg slår heller ikke min ketsjer i gulvet længere som jeg plejede før, når jeg for eksempel styrede spillet og så mistede bolden ved at slå den i nettet,” siger Simon Veje Thomsen.

Han tager sin erfaring med sig hjem og vil bruge erfaringerne fra mentaltræningen i andre rammer også.

”Når jeg for eksempel bliver sur på mine forældre, vil jeg tage mig i at råbe højt og huske mig selv på, at de jo vil mig det bedste med det, de vil have mig til at gøre," forklarer han.

Sådan bliver du en bedre spiller

Carsten Oldengaard er mentaltræner og er som sådan manden, der blev hyret af Lind Badmintonklub til at styrke den mentale side af U-13 talenternes væremåde.

”Jeg lærer dem at det er smart at tænke sig om frem for at lade temperamentet styre dem på banen”, fortæller han.

Sammenfattet i nogle få punkter kan især unge spillere få glæde af at samle sig mentalt og præstere bedre:

  • Lær dig at undgå voldsomme og skuffede reaktioner i kamp
  • Lær dig at fokusere på den handling, du vil udføre, frem for alt andet omkring dig
  • Bed dine forældre om at spørge til processen i spillet, ikke til resultatet
  • Lær dig at sige ’jeg vil’ i stedet for ’jeg vil ikke’ under en kamp
  • Fokusér på at få dit spil til at fungere frem for at følge pointtavlen