Sådan kan din medtræner gøre dig til en bedre træner

Er du så heldig, at du er en del af et trænerteam? Få 5 gode råd, så din medtræner kan være med til at gøre dig til en endnu bedre træner

Er I flere trænere på et hold, så kan i hjælpe hinanden til at blive endnu bedre trænereFoto: Anne Skov (arkiv)

Der er mange fordele ved at være flere trænere omkring et hold – uanset om det er badminton, gymnastik, svømning eller en helt fjerde idrætsgren.

En af fordelene er, at trænere i et trænerteam kan hjælpe hinanden til at blive endnu bedre trænere.

Bjarne Nielsen arbejder konstruktivt med feedback i trænerteams. Han er uddannet elitetræner og har undervist på en lang række DGI-kurser og uddannelser. I det civile liv arbejder han som konsulent, coach og motivator. Og så er han cheftræner i Badminton Roskilde og har været projektleder for DGI Badmintons Trænerakademi. Her giver han gode råd til dig og dine medtrænere:

5 gode råd til feedback for dig og dit trænerteam:

 

1. Giv hinanden feedback med metoden 3-1

Lav en aftale med din medtræner om, at I skal give hinanden feedback med metoden 3-1. Metoden er simpel og konkret – du skal fremhæve 3 ting eller handlinger, din medtræner gjorde godt, og 1 ting der kan gøres bedre næste gang. Bagefter gør medtræneren det samme for dig.

”Du kan sige til din medtræner Line: Det var en helt vild god leg, du havde valgt, og det var godt, at der var masser af grin. Mit råd til dig til er, at du på forhånd lige skal tælle, hvor mange vi er, så du ikke bliver overrasket over, at der er et ulige antal deltagere, ” forklarer Bjarne Nielsen.

2. Hav mest fokus på det positive

Når du ser det bedste hos en person og fremhæver det positive, så får du personen til at blomstre. Hvis du fokuserer på det svage, så visner det. Derfor skal der være mest fokus på det positive.

”Metoden 3-1 er positiv psykologi, der bygger op og giver selvtillid, og hvor du samtidig får et bud på, hvad der kan forbedres,” siger Bjarne Nielsen.

3. Begynd med dig selv

Som en start kan du bruge metoden på dig selv, så du bliver trænet i at reflektere over din egen træning. Det gør dig skarpere på at bruge 3-1 på andre.

”Min erfaring er, at det virker rigtig godt at begynde med at bruge metoden på sig selv. Selvrefleksion er guld værd. Og bruger du metoden på dig selv, kan du bedre bruge den på din træningsmakker og være med til at udvikle ham eller hende,” lyder det fra Bjarne Nielsen.

4. Sæt metoden i system

Indfør en fast rutine, så metoden bliver sat i system. I kan f.eks. lave 3-1 efter hver træning eller en gang om ugen.

5. Hav tålmodighed, når I starter op

Når du er i træning, så tager det kun 2 minutter at give feedback med metoden 3-1. Men nogen synes, det er svært at sætte ord på det gode og det mindre gode, så det kan godt tage lidt tid at lære metoden.

”Vi er så vant til at kigge efter det negative, og det der kan gøres bedre. Men forskning viser, at det skal vi passe på med. Vi skal lede efter det gode, der giver gejst og glæde og tro på, at vi kan klare det. For det er det, der gør os til endnu bedre trænere,” siger Bjarne Nielsen.