5 bud: Her er forskellen på kvinder og mænd på racercyklen

Jo, der er forskel på mænd og kvinder! Det ved de fem personer, der her kommer med sjove, lærerrige og indsigtsfulde pointer omkring mænd, kvinder og landevejscykling.

Landevejscykling tiltrækker i stigende grad det kvindelige køn. Foto: Mikkel Homann Carøe

Selvom ligestillingen har godt fat i det danske samfund, er der stadig forskel på mænd og kvinder. Ikke mindst, når det kommer til landevejscykling.

Flere og flere kvinder motionerer på racercyklen, og DGI oplever stor efterspørgsel på tilbud kun for kvinder inden for den ellers mandsdominerede motionsform.

Men hvor adskiller kvinder sig mest fra mænd, når det kommer til landevejscykling?

Har spurgt dem, der ved mest om kvinder og landevejscykling

For at få et fyldestgørende svar på det spørgsmål har vi spurgt fem af de danskere, der ved mest om, hvad der sker oppe i hovedet på kvinder, når de hopper på racercyklen.

Heidi Gabriel Jensen, Stella Andersen, Kim Høse, Marianne Saugbjerg og Bjørn Søvsø har alle landevejscykling for kvinder som en stor del af deres hverdag, og her får du deres bud på den største forskel på mænd og kvinder.

Vi håber, du er bliver lidt klogere på forskellen på mænd og kvinder - og er endnu mere klar på en tur på landevejen!

Heidi Gabriel Jensen, licensrytter og DGI-instruktør:

”Forskellen er klar. Kvinderne er mere grundige, og de går mere op i detaljerne. Mange mænd kommer meget nye til sporten og kører bare af sted. Kvinderne er mere tilbageholdende, og de vil gerne klædes bedre på, inden de cykler af sted. 

Cykling for kvinder

DGI har flere tilbud end nogensinde, som er målrettet og tilpasset kvinder.

Se oversigten og find events for dig!

”Fællesskabet er vigtigt for begge grupper, men kvinderne efterspørger hygge og fællesskab i måske lidt højere grad.” 

Stella Andersen, formand for Seje Sild Cykler og DCU-instruktør:

”Den største forskel er den begrænsning, som kvinder lægger på sig selv. Kan jeg nu det her?”

”Mange kvinder tænker, at de hellere må blive verdensmestre, før de overhovedet har overvejet at køre med andre for eksempel i en klub, så de er sikre på at kunne følge med. Og der er det, jeg siger, at de bare skal komme ned i klubben, så skal de nok blive verdensmestre her hos os.”

”De mandelige ryttere har slet ikke de tanker. Om de så bliver smidt gang på gang, så tænker de altid, at det her kan de da sagtens finde ud af.”

”Der er nok også en del kvinder, der tøver med overhovedet at købe en racercykel, fordi det ser svært ud. Men jeg har endnu ikke mødt en kvinde, der ikke synes, det er lige så fedt at køre racer, som mændene giver udtryk for.”

Kim Høse, instruktør for kvinder i DGI Storstrømmen og SGF Cycling:

”Jeg kan godt lide at undervise kvinder, fordi de siger, hvad de mener. Hvis de for eksempel er bange for at sidde i et felt, så siger de det. En mand vil bare sidde og være utilpas på cyklen og blive sat gang på gang, og han vil aldrig være åben omkring det.”

”Der er måske en del intriger blandt kvinder, hvis de er veninder, men hvis de bare er nede for at cykle, så kalder de en spade for en spade og en skovl for en skovl.”

”De kvinder jeg bedst kan lide at køre med, er dem, der gerne vil opnå noget. Om det er et løb, eller om det er noget andet. Så er jeg vild med at hjælpe dem mod deres mål. Få snakket med dem om det først og derefter gennemgå en udvikling sammen.”

Man skulle tro, at mange af dem tror, at DCU’s talentspejder står ude på ruten i hvert et sving.

Marianne Saugbjerg, DGI-underviser

Marianne Saugbjerg, DGI-underviser og stifter af cykelfællesskabet Kvinder der cykler:

”Der er ikke den store forskel på det, vi gerne vil. Vi vil vores cykling. Både mænd og kvinder. Men der er forskel på, hvordan vi tilgår cyklingen og træningen.”

”En af grundene til at vi startede Kvinder der cykler var, at flere kvinder siger til os, at de ikke vil være i en klub, hvor alt gælder om at komme først og køre stærkt. Mange kvinder synes, det er træls altid at skulle ventes på, og måske er der overhovedet ingen, der gider vente.”

”Kvinder synes, at det godt må være hyggeligt, og i et felt med kvinder bliver der snakket rigtig meget. Og som træner skal man nogle gange være struktureret og lidt bestemt for at det hele ikke bare går op i snak.”

"Omvendt er mænd meget mere konkurrenceprægede, og man skulle tro, at mange af dem tror, at DCU’s talentspejder står ude på ruten i hvert et sving.”

Bjørn Søvsø, cykelkonsulent i DGI og arrangør af cykelarrangementer kun for kvinder:

”Kvinder stiller større krav til, hvad de får ud af cykelturen. Det er ikke nok, at det er træning og godt for sundheden, der skal i høj grad også være et læringselement og et socialt fællesskab, som cykelturen kan understøtte.

”Jeg tror, mange mænd ser landevejscykling som et mål i sig selv, og de har meget klare mål og ambitioner om, hvad de gerne vil opnå.  Omvendt tror jeg, kvinder mere ser landevejscykling som et middel til komme ud i naturen, være sociale med andre kvinder, og samtidig få motion, øge deres sundhed og generelt få overskud i en til tider travl hverdag.”

”Og så er kvinder måske lidt mere bevidste om deres eget niveau, hvor mænd godt kan komme til at glemme det…”