Fodboldspillere skal udfordres individuelt
Alderssvarende træning betyder at møde spilleren som individ og tage højde for hver enkelt spiller. Carsten Dohm mener, det er vejen frem.
Det er så småt ved at være tid til, at børn og unge landet over snører fodboldstøvlerne og indtager græsplænerne med bolde og ny energi efter sommerferien.
Og når deres trænere skal til at lægge program for den nye sæson, så kan de med fordel bevæge sig ind på området ”alderssvarende træning”. Det mener talentudvikler Carsten Dohm.
”Tit bliver træningen for nem for børnene, der er ikke udfordring nok,” siger han. ”Alderssvarende træning handler om at ramme det rigtige fokus og niveau i den tilsvarende alder.”
Det handler om balance
Kort fortalt går alderssvarende træning ud på, at spillerne deles op i aldersgrupper. Men også om, at træneren tager hensyn til den enkelte spillers udgangspunkt.
”Hvis du bare holder fast i den samme gamle graf, der hedder udfordringer og evner, så rykker spillerne sig ikke. Du skal skabe et miljø, der stimulerer, de evner spillerne har, og du skal forstå de udfordringer, du sætter spillerne op imod,” siger Carsten Dohm.
Vi skal være ambitiøse, vi skal stille større krav til børnene, og vi skal lægge en plan for dem akkurat ligesom i skolen
Carsten Dohm, talentudvikler
Han deler træningen op i tre områder. Der hvor spilleren har det nemt, der hvor spilleren udfordres optimalt, og der hvor han eller hun har det for svært.
”Den balance er meget svær at finde,” siger han.
Parathed før evner
Carsten Dohm mener, at en måde, du kan gøre træningen nemmere for børnene, er, at du som træner inddeler dem efter parathed i stedet for et A, B eller C hold.
”Hvis børnene inddeles efter ABC, så vil du stå med et hold, hvor der pludselig er mange forskellige former for parathed. Og der vil træneren typisk ikke kunne ramme alles niveau, og så er der nogle børn, der ikke bliver udfordret. De bliver tabt, og måske ender de med at stoppe til fodbold,” siger han.
Han sammenligner fodboldtræningen med skolen.
”Vi skal være ambitiøse, vi skal stille større krav til børnene, og vi skal lægge en plan for dem akkurat ligesom i skolen. Der er kæmpe forskel på mennesker, og der er ingen der er ens,” siger Carsten Dohm.
Han understreger, at tilgangen er simpel, men det kan kræve en del arbejde.
”Det er ikke raketvidenskab,” siger han.