6 råd til en SoMe-strategi

Få ekspertens 6 råd til, hvordan I lægger en SoMe-strategi for jeres forening og bliver mere synlige i lokalsamfundet.

Nederst i artiklen får du ekspertens 6 råd til, hvordan I trin for trin lægger en SoMe-strategi Foto: Carsten Bundgaard Andersen (arkivfoto)

Leder I også efter den dér knap, man trykker på, når budskabet om jeres forårsstævne skal spredes ud i de lokale stuer? Så kommer I desværre til at lede længe – og forgæves.  For der findes ikke et quick fix, som kan få jeres synlighed til at accelerere.

Læs også: Få klubbens historier i medierne

Men der findes konkrete ting, I kan gøre, som vil få jer rigtig godt på vej. Nathalie C. Larsen er digital chef og social medie-strateg ved Lead Agency og arbejder med sagskommunikation blandt andet for foreninger. Synlighed er ifølge hende blevet en særligt attraktiv vare.

"Du kan have verdens bedste forening, men hvis ikke du fortæller om den, så har du den helt for dig selv, og så er der sandsynligvis en konkurrent, der høster al opmærksomheden – og det på trods af, at de ikke nødvendigvis har det samme gode fællesskab og samme gode vilkår at tilbyde, som jer."

Nathalie C. Larsen er ikke i tvivl om, at første skridt for foreningen, der gerne vil øge sin synlighed, er, at de rent faktisk gør noget:

"Kast jer ud i det! Jeg siger altid, at det skal være sjovt at kommunikere, så prøv jer frem og vær ikke bange for nye kanaler. Det værste der kan ske er, at I skal skifte kurs, hvis det ikke lykkes. Men vær vedholdende og tro på, at et lille loyalt community også kan være et stærk alternativ til store overfladiske brands." 

Smitteeffekten

Tiden, hvor kommunikation bestod af, man satte en seddel op på brugsens opslagstavle, er talte. Skal I gå krig med Facebook, Instagram, direct mails eller genoplive de husomdelte A3-foldere? Eksplosionen af kanaler har gjort det meget sværere – eller hvad?

"Det er sådan lidt både/og. På den ene side er vi tættere på vores målgruppe hele tiden. På den anden side konkurrerer vi med mange flere. Derfor er det vigtigt, at vi træffer nogle valg: Start med at vælge én kanal og gå all-in," siger Nathalie C. Larsen. 

Læs også: Dagnæs IF skaber synlighed med Facebook

En af foreningernes største udfordringer er, at det er frivillige kræfter, som skal agere sælger, marketingspecialist og SEO-ekspert. Det er de færreste bestyrelser, som kan stille det hold. Men modsat reklamemanden, der skal sælge shampoo, så har de frivillige en joker i ærmet:

"Foreningerne har en kæmpe fordel, fordi de selv elsker deres produkt! De kommunikerer med hjertet, og de er tæt på deres sag. Det er en-til-en-kommunikation: Jeg elsker at spille tennis i min klub, hvis du kommer derned kan du mærke, hvor fedt det er," forklarer Nathalie C. Larsen. 

Engagementet og glæden smitter og er en af de mest effektive kommunikationsformer. Derfor kan foreningen med fordel vælge nogle ambassadører, som er særligt gode til at fortælle om klubbens hjertesag.

Eksemplets magt

Dykker vi ned i kommunikationens her og nu-billede er der to tendenser, som farver billedet:  Den første er netop den personbårne kommunikation. Hvis det skal lykkes, skal I arbejde strategisk og målrettet med opgaven, men I må ikke miste jer selv undervejs – man skal kunne mærke, at der er rigtige mennesker bag budskabet.

"Eksemplets magt er utrolig vigtig, fordi vi inspireres af andre mennesker. Det kan man netop udnytte som foreningen. Og så er en anden tendens det her med at have en sag og stå op for den. Det kommer heldigvis naturligt for de frivillige i foreningen," siger Nathalie C. Larsen.