Gymnastikdrenge skal motiveres af fællesskab, involvering og opmærksomhed
Instruktører spiller en afgørende rolle i at få drenge til at fortsætte med at dyrke gymnastik. Læs her, hvordan du kan motivere dine gymnaster.
Der sker meget i børns liv, og stadig flere interesser kæmper om deres opmærksomhed. Men med enkle tiltag er det muligt i højere grad at bevare især de unge gymnastikdrenges motivation og engagement.
Det fortæller Knud Ryom, der er ekstern lektor ved Institut for Folkesundhed ved Aarhus Universitet. Han har rådgivet styregruppen for DGI’s ”Drengesatsning”, der inspirerer gymnastikforeninger til bedre at fastholde drenge i gymnastikken.
Drengene på 10-12 år virker som små voksne, men de er stadig børn, der skal have hjælp, opbakning og anerkendelse
Knud Ryum, lektor ved Institut for Folkesundhed ved Aarhus Universitet
Især din rolle som instruktør og din relation til gymnasterne er vigtig, forklarer Knud Ryom. Husk, at drengene stadig er børn – også selvom de større måske ikke ser sig selv som sådan.
”Drengene på 10-12 år virker på voksne som små voksne, der forbruger som voksne, er på sociale medier som voksne og er travle som voksne. Men de er stadig børn, der skal have hjælp, opbakning og anerkendelse,” siger han.
Børn efterspørger generelt, at du som instruktør har pædagogiske evner og tager dig tid, forklarer Knud Ryom. Tid til at se den enkelte gymnast, til at få talt om stort og småt, til at skabe sociale relationer. I en travl hverdag efterspørger de tid og nærvær. Både i og udenfor træningen.
Gymnastikinstruktøren er mere end en træner
Derfor er din tætte relation som gymnastikinstruktør til gymnasten en meget vigtig del af at fastholde unge. Du kan nemlig være med til at skrue gymnastens såkaldte indre motivation i vejret. Og det er den indre motivation, i modsætning til ydre motivation som eksempelvis ros og medaljer, der er afgørende, forklarer Knud Ryom.
Den indre motivation består typisk af tre faktorer: mestring, autonomi i form af medindflydelse på eget liv og sociale relationer. Oversat til gymnastik betyder det:
- At den enkelte gymnast oplever at blive bedre, og at instruktøren har øje for netop hans udvikling
- At gymnasterne eksempelvis skiftes til at stå for dele af opvarmningen eller at finde på en øvelse
- At gymnastikholdet også mødes til sociale arrangementer uden for træningen
Gymnastikinstruktøren som en fortrolig voksen, der sørger for, at den enkelte gymnast føler sig set som mere end gymnast, er også enormt afgørende for motivationen, fortæller Knud Ryom.
”Det er vigtigt, at instruktøren ikke kun er idrætsfagligt dygtig, men er det, man kalder en 'engageret voksen' – en voksen, der er der for én, en man kan stole på og har lyst til at tale med. Det kræver, at du spørger ind til det enkelte barns liv også uden for gymnastikken, og følger op, hvis gymnasten for eksempel har misset en træning. Den personlige kontakt er utroligt vigtig for de unge,” siger han.
Sociale medier kan tænkes ind i gymnastikken
De sociale relationer – både mellem instruktør og gymnaster og gymnasterne imellem – kan plejes gennem det, der ellers kan opleves som en konkurrent til gymnastikken: computer, mobil og sociale medier.
Vær den sociale instruktør
Børn og helt unge efterspørger generelt pædagogiske evner hos deres instruktører, som de gerne vil have et tæt og tillidsfuldt forhold til. Her er nogle gode råd til:
- Involver dig lidt ekstra i gymnasterne. Spørg ind til, hvordan de ellers går og har det, og brug tid på at lytte
- Følg op, hvis en gymnast har været fraværende. Send eventuelt en sms og skriv, at du savnede ham til træningen og glæder dig til at se ham næste gang eller spørg ind til næste træning
- Skab socialt fællesskab på holdet med arrangementer ud over træningen
”Børnene er født ind i teknologien, og det skal vi ikke lade irritere os, men acceptere og implementere. Brug det og tag den del af deres verden med ind i idrætten,” råder Knud Ryom.
Han foreslår, at du som instruktør eksempelvis opretter en facebookgruppe, hvor informationer, videoer fra træning og opvisninger og almindelig hyggesnak kan deles mellem gymnasterne via deres forældre.
Sociale medier kan samtidig være en vej til at dele aktiviteterne bredere, siger Kasper Lykke Jørgensen, der er projektleder for DGI’s ”Drengesatsning”. Og gymnasternes stolthed kan styrkes, mener han:
”Det er ikke så let at vise kammeraterne i skolegården, hvad det er man bruger sin tid på, når man ikke kan stille op med redskaber, bomme og hest. Men på mobilen kan man have gymnastikken med i lommen og ud i verden,” siger han.