Rust dit barn i den motoriske udvikling

Sansestimulering er helt centralt, når DGI uddanner instruktører i babygymnastik. Målet er at give gode input videre til, hvordan forældre kan være mere aktive sammen med deres børn.

Når babygymnastik-instruktørerne planlægger timerne er sanserne hele tiden i tankerne. For det gælder om at vænne børnene til at få stimuleret sanserne. Foto: Martin Hungeberg.

”Jeg tænker uden tvivl, at vi får mere bevægelystne og bevægefrie børn ud af babygymnastikken. Det gælder om at vænne børnenes nervesystem til, at det er okay at blive berørt, dreje rundt og slå kolbøtter og generelt at få stimuleret sanserne,” begynder Lene Jørgensen, fysioterapeut og DGI-instruktør.

Netop sansestimulering er helt central i DGI-uddannede instruktørers undervisning i babygymnastik.  

”Når instruktørerne planlægger timerne, har de hele tiden sanserne i tankerne. Det er især tre sanser, der kan være i fokus: Den taktile sans, også kaldet følesansen. Kinæstesisansen, som man også kalder muskelledsansen. Og endelig den vestibulære sans, som kaldes labyrintsansen og har med ligevægt at gøre. De har enorm betydning for barnets udvikling,” forklarer Dorthe Nygaard, der er formand for platformsgruppen Bevægelse, Leg & Læring i DGI.

Refleksstyret lille fidus

Hos DGI-instruktør og fysioterapeut Lene Jørgensen i Esbjerg gennemsyrer både de tre førnævnte sanser og børnenes grundmotoriske udvikling hendes undervisning. Hun har fem års erfaring i babygymnastik, og hun har opbygget en fast rytme i sin undervisning.

”Jeg gør meget ud af især den første gang, at babyerne ligger på maven. For det er så vigtigt, at de gør det tit. Generelt er flere af øvelserne møntet på, at musklerne skal opbygges. I muskellagene har vi noget indre stabiliserende og noget ydre bevægende. Vi vil rigtig gerne ind og have fat i de indre stabiliserende lag og her er den maveliggende stilling blandt andet super vigtig, fordi den styrker både mave og ryg,” siger Lene Jørgensen og supplerer:

”Som udgangspunkt kan vi tænke børn fra 0 måneder, som en refleksstyret lille fidus, der ikke kan noget som helst og primært er styret af reflekser. I løbet af det første år skal de helt op i stående stilling og være fuldstændig i kontrol og stort set gående. Det er en lang motorisk rejse, som vi kan hjælpe dem godt på vej i ved at lære dem deres krop at kende via sansesystemerne og motorisk passende udfordringer.”

Planter frø hos forældre

Babygymnastikken strækker sig langt ud over selve undervisningen. Det skal gerne tages med hjem.

”Øvelserne og rådene, man får, kan forhåbentlig sætte gang i en masse. Du kan give dit barn en svingtur, når du henter det i vuggestuen eller i dagplejen. Du bliver måske mere tryg ved at tumle med dit barn derhjemme, og du tør måske nogle lidt vildere ting,” fortæller Dorthe Nygaard.

Det er én af grundene til, at der er et stort overset potentiale i babygymnastik, mener hun.

”Der kan plantes nogle frø hos forældre, så de har mod på at være aktive med deres børn og give dem det her super gode afsæt. Vi er sikre på, at der er en masse forældre derude, som virkelig vil det bedste for deres børn, men måske har brug for noget hands-on erfaring, når det kommer til at være aktiv. Det kan de få i babygymnastik i DGI-foreningerne,” slår Dorthe Nygaard fast.