DGI sætter fokus på den gode træner

Den gode træner gør en kæmpe forskel. Både for den enkelte udøver, for holdet og for foreningen. I DGI sætter vi fokus på, hvad der gør en god træner.

Det skal være både sjovt og udviklende at gå til fodbold, gymnastik eller en anden idræt. Træneren er ofte afgørende for, om udøverne fastholder lysten til dyrke idræt i en forening.

Hvem har været eller hvem er din bedste træner? Og hvad skal der egentlig til for at være en god træner?

Det spørgsmål stiller vi i DGI, for vi vil gerne sætte fokus på den gode træner.

Når man taler om den gode træner, så er det ofte med udgangspunkt i trænerens faglige og tekniske færdigheder. Og når man googler den gode træner, så handler det meget om resultater, om at vinde eller tabe kampe.

Men mon ikke den gode træner er meget mere end det?

Hvem er eller har været din bedste træner?

DGI sætter den kommende tid fokus på den gode træner.

Fortæl os, hvem der har været eller er din bedste træner – og hvorfor.

Skriv til os via mail: udspil@dgi.dk

En god træner har en klar filosofi

På Facebook opfordrer vi folk til at tagge deres trænere eller fortælle om gode trænere. Vi har også talt med Knud Ryom, der er er postdoc ved Aarhus Universitet.

Hans forskningsinteresser er fysisk aktivitet, idrætspsykologi og folkesundhed, og han arbejder med, hvad der gør en god træner.

”Mange vil sikkert sige, at fagligheden er det vigtigste for en god træner, men det kommer langt nede på listen hos mig. Jeg vil sige, at en god træner skal have en klar filosofi, det vil sige være klar over, hvad der kendetegner hende som træner,” siger Knud Ryom. 

Hvad motiverer dig som træner?

Som træner skal du være bevidst om, hvad der motiverer dig. Hvilke værdier har du, og hvad er det der driver dig.

”Mange forældretrænere starter, fordi børnene er interesseret i en bestemt sport. Det er vigtigt at du hurtigt får gjort op med dig selv, hvad der driver dig, hvad er spændende og motiverende. Det skal gerne være fordi det er sjovt, så du ikke kun er træner for din egen junior men prioriterer hele holdet,” siger Knud Ryom. 

Læs også: Eksperten har ordet: Træneren spejler din adfærd

Træneren er afgørende

Hvert år deltager omkring 40.000 trænere og instruktører i DGI’s kurser og uddannelser med det mål at blive klædt endnu bedre på til at være en god træner. Og her er trænerrollen et vigtigt tema.

Træneren er ofte afgørende for, om udøverne fastholder lysten til dyrke idræt i en forening. Det er også trænerens måde at byde velkommen på og tage imod førstegangsdeltagere, der får nye til at komme igen.

På DGI’s kurser og uddannelser er der uanset idræt fokus på, at for at varetage rollen som træner eller instruktør, så skal du arbejde med forskellige kompetencer:

De menneskelige, de idrætsfaglige og de didaktiske (undervisningsmæssige) kompetencer. 

Træn Fællesskabet

DGI Håndbold er gået et skridt videre og har udviklet ’Træn Fællesskabet’ som bl.a. handler om at træne selve holdet og ikke kun håndbold. Det handler bl.a. om at styrke sammenholdet, arbejde med stemningen og kulturen, få fællesoplevelser og mere sammenhold - og det kan bruges i alle idrætter. 

Læs også: Derfor skal I træne fællesskabet på jeres håndboldhold

I indledningen til ’Træn Fællesskabet’ står der:

”De sociale aspekter, refleksion og håndtering af hele følelsesregistret er ikke altid det, der bruges mest tid på i træningen, men det er måske der, man kan gøre en stor forskel for holdet og den enkelte. Her kan den enkelte øve sig på noget, der også har stor værdi i livet udenfor banen.”