Leg og motorik på programmet for mere end 40.000 børn

1172 daginstitutioner med 43.135 børn er klar til masser af leg og bevægelse i bevægelsesugen "Hej skal vi lege?" Nye tal viser, at forældres opmærksomhed på fysisk aktivitet med deres børn daler fra 3-års alderen. Kampagnen skal derfor inspirere både forældre og pædagoger til at sætte gang i mere bevægelse i hverdagen.

Sjov, leg og masser af bevægelse - det er målet med "Hej skal vi lege?" Foto: Børneulykkesfonden

Bevægelsesugen ”Hej skal vi lege?” arrangeres af Børneulykkesfonden, bObles og DGI, som hvert år dedikerer hele uge 41 til fokus på motorik, leg og bevægelse i institutioner landet over. Ugen skydes i år i gang mandag d. 10. oktober, hvor 1172 institutioner leger med.

Sætter vi tidligt ind, så kan bevægelse og leg blive en god vane og være med til at give et aktivt og sundt liv

Søren Møller, formand i DGI

Børn skal bevæge sig mere

Målet med bevægelsesugen er, at pædagoger og andre voksne i landets daginstitutioner får inspiration og redskaber til at inkorporere mere bevægelse i dagligdagen. Men formålet er også, at forældrene husker vigtigheden af at tænke bevægelse ind derhjemme.

En ny undersøgelse, som Børneulykkesfonden har gennemført blandt 357 forældre med børn under 10 år, viser nemlig, at forældre begynder at slække på de fysiske aktiviteter derhjemme allerede, når barnet kommer i 3-års alderen. Tallene viser, at 82 pct. af forældre med børn under 2 år prioriterer fysisk aktivitet derhjemme hver dag eller flere gange om ugen, mens det kun er 60 pct. af forældre med 3-5-årige børn.

”Vi ser, at forældrenes fokus på deres børns bevægelse derhjemme falder allerede fra 3-års-alderen. Det kan skyldes, at hverdagen her for alvor er i gang med mange timer i institution, eller at børnene får interesse for andre ting derhjemme. Men selvom hverdagen er travl, er det enormt vigtigt, at forældre husker at skabe rammerne for, at deres børn kan være aktive derhjemme også,” siger Henriette Madsen, generalsekretær i Børneulykkesfonden og initiativtager til bevægelsesugen.   

Leg er nøglen til at få børn til at bevæge sig

Kampagnen er igen i år bygget op omkring en ”tumlepakke” med specialdesignede produkter fra designfirmaet bObles – dette år i form af en flok haletudser. I kampagnepakken følger også informations- og legehæfter, som kan give pædagoger og forældre viden og inspiration til mere bevægelse i hverdagen.

Legene er udviklet af Louise Hærvig, som er børnefysioterapeut tilknyttet bObles, med henblik på stimulering af barnets sansemotoriske udvikling.

”Bevægelse skal som udgangspunkt bare være sjovt og så skønt, at barnet bare får lyst til mere. Lyst til at rulle, kravle, løbe, hoppe eller stå på ét ben helt stille. Der hvor jeg ser, at det bliver allerbedst er i nærværet og samspillet, hvor både børn og voksne fornemmer, at her har vi gang i noget helt særligt. At få mulighed for at udfordre og lege med sit motoriske potentiale, bør være alle forundt. Så ja, det skal leges ind, men det skal også tages alvorligt, så vi alle – både børn og voksne – får brugt vores krop i hverdagen på den sjove måde,” siger Louise Hærvig. 

 

Stort behov for fokus på motorikken

Siden 2011 har over 215.000 børn imellem 1-6 år leget sig til bedre motorik i bevægelsesugen.

”Hej skal vi lege?” støtter på denne måde op om Sundhedsstyrelsens nye anbefalinger vedrørende fysisk aktivitet hos børn. Anbefalingerne lyder, at børn fra 1-4 år skal bevæge sig så meget som muligt, imens de 5-6-årige skal bevæge sig minimum 60 minutter om dagen – og gerne mere. 

”Der er rigtig mange gode grunde til at sætte fokus på motorik og bevægelse blandt børn. Sætter vi tidligt ind, så kan bevægelse og leg blive en god vane, og det vil på sigt også være med til at give et aktivt og sundt liv,” siger Søren Møller, formand for DGI.  

 

Stor tilslutning: 1172 institutioner leger med

Igen i år har partnerne i kampagnen oplevet stor efterspørgsel på ”Hej skal vi lege?”-pakkerne.

”Der er heldigvis mange institutioner, som bestiller pakken hvert år. Vi bliver rigtig glade for at se, når institutioner har sæt for flere år liggende, som de tager frem og bruger igen og igen, da det betyder, at der bliver igangsat mange bevægelsesaktiviteter ude i daginstitutionerne,” fortæller Henriette Madsen.

Sidste år svarede 82,12 % af i alt 362 deltagere fra ”Hej skal vi lege?” at de ville anbefale kampagnen til andre. 67 % vurderer desuden, at legehæftet i kampagnen har givet inspiration til at aktivere børn mere i hverdagen. Initiativet har været så populært, at også er udviklet et tilsvarende koncept, kaldet ”Hej, skal vi tumle?”, som har fokus på bevægelse for de 0-3 årige.