Efterskoleelever vil gerne være aktive i foreningerne, når de kommer hjem igen

Bekymringerne for, om efterskoleelever ønsker at vende tilbage til idrætsforeningerne, når de er færdige på efterskolen, er blevet testet i en ny undersøgelse fra Videncenter for Folkeoplysning, DGI og Efterskolerne blandt de efterskoleelever, der var med til Landsstævnet i Svendborg.

VIFO's pilotundersøgelse bygger på besvarelser fra 778 af de 5.700 efterskoleelever, der deltog ved DGl Landsstævne. Foto: Bo Nymann

Når unge vender hjem fra deres ophold på en efterskole, er mange af dem helt klar til at dyrke idræt og være frivillige i en forening. Det gælder især for dem, der allerede var aktive i en forening, før de tog på efterskole, og for dem, der har taget en træneruddannelse eller prøvet kræfter med foreningsaktiviteter, mens de var på efterskole.

Det viser en ny undersøgelse fra Videncenter for Folkeoplysning (Vifo), som er lavet i samarbejde med DGI og Efterskolerne. Den bygger på svar fra 778 af de 5.700 elever, der var med på efterskolernes fælles hold til DGl Landsstævne.

Formålet med undersøgelsen er at se på, hvad unge tænker om deres eget engagement i foreninger før, under og efter deres ophold på en efterskole, og om det er muligt at bekræfte en bekymring blandt DGI's medlemsforeninger om, at unge, der tager på efterskole, ender med at forsvinde fra foreningerne. 

Undersøgelsen er ikke repræsentativ for alle efterskoleelever, men kan give et første vigtigt fingerpeg om, hvad unge tænker om deres relation til foreninger før, under og efter deres ophold på en efterskole.

Råd til foreninger: Engager de unge, før de tager afsted
Undersøgelsen viser, at 81 pct. af eleverne dyrkede idræt i en forening, før de tog på efterskole, og at 96 pct. af eleverne regner med at skulle dyrke idræt, når de vender hjem, men ikke nødvendigvis i en forening eller den forening, de kom fra.

For de foreninger, der ønsker at få de unge retur efter efterskoleholdet, peger undersøgelsen på, at det er et plus, hvis eleverne har frivillige opgaver, før de tager afsted. 74 pct. af eleverne løste frivillige opgaver i foreningerne, før de tog på efterskole, og af dem regner 79 pct. med at vende tilbage til den samme forening. Til gengæld er det kun 54 pct. blandt dem, der ikke har været frivillige, der vil vende tilbage til den forening, de kom fra.

Eleverne blev spurgt, om de også ville have lyst til at løse frivillige opgaver i en forening, når de kom hjem fra efterskole. 67 pct. af dem, der havde dyrket idræt i en forening før efterskolen, svarede ja til det. Blandt dem, der ikke havde dyrket idræt i en forening før efterskolen, var det kun 32 pct., der sagde ja til at ville løse frivillige opgaver.

Blandt eleverne var de to vigtigste motivationer for at være frivillig i en forening, at det er sjovt (72 pct.) og at gøre noget godt for andre (55 pct.).

DGI’s formand Charlotte Bach Thomassen slår fast, at undersøgelsen bekræfter, at unge idrætsaktive har et stort engagement og ønsker at bidrage i idrætsforeningerne.

”Det er vigtigt, at foreninger holder tæt kontakt til unge trænere og aktive, mens de er på efterskole og giver dem plads og mulighed for at indgå i foreningen, når de vender hjem. I idrætsforeningerne skal vi være klar til at investere i unges kompetencer og interesser - også selvom de skifter mellem foreninger og idrætsfællesskaber,” siger Charlotte Bach Thomassen.

Artikel: Sådan får du unge tilbage i idrætsforeningen efter et efterskoleophold

Træneruddannelse på efterskolen har betydning
Selve opholdet på efterskolen kan også have betydning for, om de unge har lyst til at være frivillige i en forening, når de tager hjem igen.

Godt en tredjedel af eleverne har taget en træneruddannelse, mens de har været på efterskole, og undersøgelsen viser, at 80 pct. af dem, der har taget en træneruddannelse, regner med at løse frivillige opgaver i en forening efter efterskolen. Det gælder kun for halvdelen af dem, der ikke har taget en træneruddannelse.

64 pct. af eleverne har opnået andre typer af erfaringer under efterskoleopholdet, som er relevante for en forening, som f.eks. at arrangere stævner eller opvisninger. Også her gælder det, at de, der har fået erfaringer med aktiviteter og events, har nemmere ved at se sig selv som frivillige, end dem der ikke har fået de samme erfaringer.

"Vi har fra Efterskolernes side stort fokus på, at idræt handler om fællesskab både under og efter efterskoleopholdet. Derfor er det glædeligt, at eleverne ser ud til gerne at ville tilbage til foreningslivet," siger Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne.

Vifo, DGI og Efterskolerne følger op på undersøgelsen ved at sende et nyt spørgeskema til en mindre gruppe af elever, der har sagt ja til at blive kontaktet igen. Det sker i december, hvor formålet er at finde ud af, i hvilket omfang eleverne rent faktisk er vendt tilbage til foreningerne efter efterskolen.

Planen er også at tage temperaturen på de unges engagement halvandet år efter efterskoleopholdet med en fokusgruppeundersøgelse blandt nogle af de unge fra den første undersøgelse.