Træneruddannelse for skoleelever er en gevinst for både skoler og idrætsforeninger

Giv skoleleverne en træneruddannelse - det er med til at binde lokalsamfundet sammen. Det har Thyregod Skole oplevet, efter skolen har sat gang i en DGI-uddannelse for de ældste elever.

Skolereformen er en af årsagerne til, at markant flere skoler i dag tilbyder en DGI-træneruddannelse til de ældste elever Foto: Anders Fisker

På Thyregod Skole så lærer Marianne Schöttel et potentiale i flere af skolens elever, som ikke blev udnyttet i idrætsforeningerne.

Til skolens idræts- og aktivitetsdage bemærkede hun gang på gang, hvordan nogle elever havde et naturligt talent for at igangsætte, organisere og tage hånd om de yngre elever.

“Det er langt fra altid, at denne type elever befinder sig i de lokale idrætsforeninger. Men de har nogle kompetencer, som i dén grad kan bruges der,” siger Marianne Schöttel.

Eleverne har taget enormt godt imod det. De ved godt, at de ikke bare skal dyrke en masse idræt, men at de skal se på idrætten fra et træner-perspektiv

Marianne Schöttel, lærer på Thyregod Skole

20 sagde ja tak til et aktivt valgfag

Derfor tog hun initiativ til, at Thyregod Skole skulle integrere DGI’s træneruddannelse “Trænerspirerne” som et af skolens valgfag for eleverne i overbygningen.

Få mere info om "Trænerspiren" og se video fra Thyregod Skole

“Eleverne var rigtigt positive over for det, og mange efterspurgte et valgfag, hvor de kunne være aktive,” siger Marianne Schöttel.

20 elever tilmeldte, da valgfaget blev udbudt i august, hvor skoleåret 2016-17 gik i gang.

Når skoleåret er omme, får de et trænerbevis, de kan bruge i de lokale idrætsforeninger.

“Eleverne har taget enormt godt imod det. De ved godt, at det ikke bare handler om, at de skal dyrke en masse idræt, men at de skal se på idrætten fra et træner-perspektiv. Det ansvar vokser eleverne også af at få på sig,” siger Marianne Schöttel.

Eleverne lærer om underviserrollen

Marianne Schöttel har stået i spidsen for “Trænerspirer”-holdet på Thyregod Skole. Hun har selv mange års erfaring med idræt af forskellig slags, og flere gange i løbet af forløbet bliver hun suppleret af en DGI-underviser.

På uddannelsen lærer eleverne om alt fra opvarmning af muskler til pædagogiske øvelser. De bliver undervist i børns sansemotoriske udvikling, og de lærer at indgå i underviserrollen.

”De lærer også at udvikle på nye lege i forhold til det mål, man sætter for sin undervisning. Om det er for at ryste sammen, om det er for at udvikle børnenes motorik, eller om det er for at lære børnene både at tabe og vinde - det er vigtigt, at man som træner har det hele med sig,” siger Marianne Schöttel.

Skoleleder: Det er vigtigt for lokalsamfundet

Også skoleleder på Thyregod Skole, Gert Hougaard, er begejstret for, at skolen har fået en træneruddannelse for de ældste af eleverne.

“Et aktivt foreningsliv er vanvittigt vigtigt for et lokalsamfund som vores. Vi har taget imod DGI’s træneruddannelse dels for at styrke vores lokalsamfund, men også for at styrke elevernes ansvarsfølelse. På det personlige plan kan det være meget givtigt at være træner for et hold, fordi du mærker, at du har en værdi over for andre,” siger Gert Hougaard.

De yngste elever er ellevilde prøvekaniner

Og “Trænerspirerne” er også en gevinst for skolens yngste elever, fortæller Marianne Schöttel.

“Når vi har nogle øvelser og aktiviteter, vi gerne vil prøve af, henter vi de af SFO-børnene, som har lyst, over til os i hallen. Så leger de prøvekaniner for “Trænerspirer”-holdet, og de er ellevilde med det,” fortæller Marianne Schöttel og fortsætter:

”Når jeg møder indskolingsbørnene på gangene på skolen spørger de tit, hvornår de skal i hallen med os igen. Det er helt fantastisk.”

Et fag, hvor vi laver sport

Jonas Vindbjerg Nørtoft og Andreas Nørtoft Jensen fra 9B er to af de elever, der hver onsdag bruger to lektioner på “Trænerspirer”-holdet.

“Jeg valgte det, fordi jeg godt kunne tænke mig et fag, hvor vi skulle lave sport. Og så tænkte jeg, at jeg også kunne bruge det til noget på længere sigt,” siger Jonas Vindbjerg Nørtoft.

Andreas Nørtoft Jensen supplerer:

“Det er spændende at gå til. Vi finder på opvarmninger og lege, man kan lave med forskellige målgrupper. Og vi har også noget teori, hvor vi lærer om indlæringsmodeller,” siger Andreas Nørtoft Jensen.

I praktik på et fodboldhold – det var sjovt

Udover undervisningen er eleverne også i foreningpsraktik, som udgør minimum tre træninger udenfor skoletid.

“Vi var i praktik på et fodboldhold, hvor vi trænede nogle 3. klasser. Der kunne vi bruge nogle af de opvarmninger, vi havde lært på kurset. Det var sjovt at få prøvet øvelserne af,” siger Andreas Nørtoft Jensen.

De kunne begge godt forestille sig at blive trænere en dag, og at de her vil få brug for den teori og de øvelser, de har lært undervejs i valgfaget. Og de kan også mærke, at forløbet har gjort en forskel i forhold til deres egen træning.

Det har den effekt for eleverne, vi havde håbet

Thyregod Skole er klar til at tilbyde DGI-træneruddannelsen igen næste skoleår. Og skoleleder Gert Hougaard er også klar til at anbefale uddannelsen til andre skoler.

“Jeg vil helt sikkert tale med andre skoleledere om det. Vi kan begynde at se, at det faktisk har den effekt, vi havde håbet. Eleverne tænker, at der er en værdi i det for dem, og vi kan også som skole mærke, at det gør noget godt for os,” siger Gert Hougaard og fortsætter:

“Når vi laver aktivitetsdage på skolen har vi virkelig nem adgang til at snakke med foreningerne. Jeg er ret overbevist om, at det skyldes de unge mennesker på “Trænerspirer”-holdet, at vi som skole har fået nemmere adgang til foreningerne i lokalsamfundet.”

Fakta om DGI-uddannelsen UNGE I FRONT

DGI’s trænerkoncept “Unge i Front” er målrettet unge i alderen 13-17 år. Det består af 2 forløb:

•  “Trænerspiren” har fokus på det at være træner.
  •  “Lederspiren” giver eleverne mulighed for at prøve rollen som leder og igangsætter af.

Fælles for begge retninger er, at det er uddannelsesforløb på i alt 30 timer, hvor undervisningen kan passes ind som både valgfag på skolen, som weekendforløb og som emneuge.