Ukrainere godt på vej ind i idrætsforeningerne

Ukrainske flygtninge er kommet med i esportsforeninger og løbeklubber og begyndt til fodbold eller basket. Mange idrætsforeninger er klar til at byde velkommen.

I idrætsforeningen kan ukrainske flygtning få gode oplevelser og et frirum i en svær tid. Foto: Adam Rieper (arkiv)

14 ukrainere i alderen 10-17 år mødte op, da Kronjyllands Esport og Tech Klub åbnede dørene.

”De havde en rigtig god aften med både esport og tech, og vi er glade for at give dem et lille frirum i en svær tid,” siger formand Bjarke Nordentoft.

Foreningen kom i kontakt med ukrainerne via en lokal Facebook-gruppe. Her spurgte en værtsfamilie om bærbare computere.

”Jeg skrev, at det kunne vi ikke hjælpe med, men vi kunne byde ind med noget andet, og det spredte sig via værtsfamiliernes Facebook-grupper. Så i løbet af tre dage havde vi 14 tilmeldte til vores esportsaften.”

Pt handler det ikke om undervisning, men at de unge ukrainere får nogle positive oplevelser og et sted at mødes med andre i samme situation. Tre tolke har budt sig til, og den lokale købmand gav små goodiebags til træningen.

”Det er en meget spontan frivillighed med meget hjertevarme. Faktisk lidt det modsatte af, når vi normalt skal finde frivillige,” siger Bjarke Nordentoft.

Med i løbeklubben

Løbe- og atletikklubben Sparta i København har taget imod en 16-årig pige fra Ukraine, fortæller løbschef Christian Friis.

”Hun tog selv kontakt til os og var frisk på selv at tage toget til træning. Vi havde fundet noget tøj og løbesko til hende, og det var hun superglad for, for hun havde kun de sko, hun stod i. Pigen talte heldigvis engelsk, så vi sørgede også for, at den internationale studerende, som er på holdet, tog sig godt imod hende. Jeg tror, det betyder næsten alt for hende. Hun virkede rigtig glad, og hendes mor skrev bagefter til os, at de var glade for det,” siger Christian Friis.

Sparta har også taget fat til Dansk Flygtningehjælp og Københavns Kommune og blev derved opmærksom på en større gruppe ukrainere, der nu har fået tilbud om at komme til atletik og løb i klubben, ligesom Sparta har tilbudt at sende trænere ud til ukrainerne.

Der er også ukrainere, der har fundet vej til for eksempel basketklubber, svømmehold og fodbold.

Parat – men afventende

Åstrup IF på Djursland har også forberedt sig på at byde velkommen til ukrainske flygtninge. Formand Jørgen Josefsen har tre gange lånt hallens cafeteria ud til herboende ukrainere, som mødtes og snakkede om situationen i deres hjemland, mens børnene kunne lege i hallen.

Nu er ukrainske flygtninge ved at flytte ind på et tidligere plejehjem, og idrætsforeningen har været til fællesmøde med borgmeteren og til onlinemøde med kultur- og fritidsforvaltningen for at gøre sig klar.

”Lige nu afventer vi. Vi er positive og står parat med alt det vi kan som forening, men vi passer på med ikke at rende dem på dørene,” siger Jørgen Josefsen.

I Gribskov Kommune er Vejby-Tisvilde Fodbold også klar til at arrangere åben træning for ukrainske børn – og andre børn.

”Vi venter på kommunen, men vi er klar til arrangere fodboldtræning hver onsdag og give børnene nogle gode oplevelser. En håndfuld har meldt sig som frivillige, blandt andet til at styre en ”støvlebank” og på anden vis tage imod børnene,” fortæller formand Niels Jørgen Larsen.