Unge skal - og vil - have ansvar

Foreningerne skal turde give unge ansvar, hvis de skal holde dem i foreningslivet. Det var en af pointerne under debatten på workshoppen ’Unge og forening’.

Unges frafald i foreningslivet – hvad gør vi ved det? Der var lagt op til debat fra arrangørernes side. De unge selv var også med på at tage del i debatten ved DGI's årsmøde 2014.

Ja tak til tradition med et twist

”Unge vil gerne være en del af den traditionelle foreningsmodel, men nogle gange skal modellen twistes, for at de unge kan se, hvad de kan få ud af at betale kontingent. Vi har f.eks. forsøgt at gøre vores vedtæger mere konkrete og nemmere at forstå,” sagde fortæller Kristoffer Licht fra streetfodbold-foreningen Copenhagen Panna House.

Han fortæller også, at de i Copenhagen Panna House sørger for at kombinere bestyrelsesmøder med turneringer i streetfodbold for at gøre møderne mere attraktive for de unge.

AC Youngsters – vi er talerør

Hos AC Youngsters fra foreningen AC Norddjurs, er ungegruppen en del af en traditionel idrætsforening.
”Hos os fungerer vi som et talerør mellem de unge og bestyrelsen. Det betyder rigtig meget for vi unge, når bestyrelsen prikker os på skulderen og siger, at de gerne vil høre, hvad vi har at sige,” lød det fra de unge fra AC Youngsters.

Giv de unge ansvar

De unges budskaber blev hørt og diskuteret af deltagerne på workshoppen.
”Vi skal turde give de unge ansvar, så de føler sig anerkendt. Vi skal inddrage dem i foreningslivet. Det er nødvendigt for, at foreningerne kan udvikle sig,” sagde Elvin Jørgensen, næstformand i Lystrup Svømmeklub.