3 simple tricks til bevægelse i undervisningen

Få inspiration til, hvordan du kan få mere bevægelse og leg ind i dine dansk- og matematiktimer.

Det behøver ikke være kompliceret at få bevægelse ind i undervisningen. Simple redskaber som kegler og lidt kreativitet er nok, hvis man spørger idrætslærer Bella Andersen. Foto: Niels Husted (arkivfoto)

Bella Andersen er dansk- og idrætslærer på Årby Skole ved Kalundborg, der i foråret blev DGI Certificeret Skole. Hun fungerer samtidig som bevægelses-ambassadør på skolen og hjælper sine lærerkolleger med at få mere bevægelse ind i timerne på tværs af alle klasser.

Læs også: Tavleundervisningen blev skiftet ud med leg og idræt

"Jeg er selv idrætslærer, så jeg synes ikke, det er et problem at tænke bevægelse ind i undervisningen. Men det kan der være andre kolleger, der synes. Jeg ville også synes, det var svært, hvis jeg pludselig skulle undervise i kemi. Men det kræver faktisk ikke så meget, lidt kreativitet og nogle få redskaber er nok," siger Bella Andersen.

Her får du tre simple øvelser fra hende til dansk- og matematiktimerne, som er lige til at lade sig inspirere af:

1. Matematik: Fangeleg med plysterninger

Årby Skole har indkøbt nogle store plysterninger med tal og matematiske symboler, men de kan også laves selv af eksempelvis karton. Del klassen i to, for eksempel i gymnastiksalen eller skolegården.

Læreren kaster en terning med et plus og to terninger med tal. Læreren kan eksempelvis bestemme, at hvis resultatet bliver mellem 3-7, skal dem til venstre løbe ned til deres ende, mens de andre skal prøve at fange dem. Er tallet et eller to eller otte og derover, skal det andet hold fange dem. 

Legen kan både laves med plus og minus, gange og dividere, efterhånden som eleverne bliver dygtigere.

2. Matematik: Additionsleg – ’hvad er summen’

Eleverne får hver en seddel med et tal, læreren siger derefter et tal mellem 1-20. Eleverne skal så hurtigst muligst finde en eller flere makkere, så deres sedler til sammen giver den sum, som læreren råbte op.

Rammer eleverne forkert kan de f.eks. få en bevægelsesstraf som armbøjninger eller en kort løbetur.

3. Dansk: Kegleleg med ordklasser

Tre kegler udgør henholdsvis navneord, udsagnsord og tillægsord. Eleverne deles op i hold og for enden af banen, der kan laves enten i idrætssalen, i klassen eller skolegården, er en bunke sedler med navneord, udsagnsord og tillægsord, som eleverne skal forsøge at placere under den rigtige kegle.

Man kan tage tid på holdene, og fejlplacerede ord koster så en tidsstraf på 10 sekunder.