9 tips til at undervise personer ældre end dig selv

Er du bekymret for at skulle undervise personer ældre end dig selv? Få 9 råd fra én, der har prøvet det selv.

Får du koldsved ved tanken om at skulle undervise personer ældre end dig selv? Få gode råd i artiklen til at klare situationen. Foto: Søren Malmose

Tanken om som 16-årig at skulle undervise et helt hold af personer, der er på alder med dine forældre, kan føles overvældende. Vil de have respekt for mig? Hvad nu, hvis de ikke kan lide undervisningen. Hvad gør jeg, hvis de stiller spørgsmålstegn ved mine evner?

Hvis den slags tanker opstår, er det slet ikke så underligt. Dog er det vigtigt at huske, at langt de fleste tanker ikke har hold i virkeligheden.

Det handler om at tro på sig selv og sige: Jeg kan godt det her og jeg har styr på mine ting

Simon Hansen, svømmeinstruktør

Sådan lyder rådet fra Simon Hansen, og han ved, hvad han snakker om. Han er 23 år og svømmeinstruktør i Skovbakken Svømning. Derudover underviser han på Svømningens Grunduddannelse. Simon Hansen har allerede ti års trænererfaring, og fra han var 16-19 år stod han selv i spidsen for et hold bestående af voksne.
Til svømmekonferencen Aqua Inspiration i 2018 stod Simon Hansen i spidsen for en workshop, der handlede om, hvordan du som ung underviser voksne. Vi har her samlet nogle af de bedste råd fra workshoppen, så du får et forspring, når du skal i gang med at træne dit voksenhold.

1. Lær målgruppen at kende

Lærere har været børn. Den erfaring har unge undervisere ikke. Unge har selvsagt ikke prøvet at være voksne. Derfor kan det være svært at vide, hvordan målgruppen er. Voksne ved, hvorfor de er til træningen. De har et klart formål med at gå til svømning, som typisk er funktionelt. Tag udgangspunkt i det. Spørg ind til, hvad de gerne vil opnå og ønsker af undervisningen. Det kan man godt udnytte. Nogle træner op til en Ironman, hvor de skal svømme crawl. Så giver det måske ikke så meget mening at træne brystsvømning i et halvt år.

2. Hvordan kommunikerer du med voksne?

Det er vigtigt, at du ikke taler ned til dem.

De skal føle og mærke, at de rykker sig. Hvis de selv føler, at de ikke rykker sig, men du kan se, at de forbedrer sig, kan du eventuelt bruge video til at vise, at de rent faktisk rykker sig.

Vær opmærksom på, at nogle måske har lært noget forkert. Det er svært at aflære noget, de har lært for 20-30 år siden. Det ligger på rygraden. For eksempel troede man engang, at man i crawl skulle lave et S under vandet i armtaget. I dag ved vi, at du mister alt for meget tryk på vandet ved S-armtaget. Så snak om autopiloten og fortæl dem, at de skal ud af den, og skab forstyrrelser, der tvinger dem ud af den (f.eks. svømning med sokker på hænderne, crawl med knyttede næver eller lignende udfordringer).

3. Husk meta-snakke: Hvorfor gør vi, som vi gør

Voksne kan godt lide at vide formålet med, at de skal lave en specifik øvelse. Børn stiller ikke så mange spørgsmålstegn med formålet med øvelser som voksne. Så brug gerne lidt tid på at forklare dem formålet. Voksne har brug for at vide, hvorfor de laver, hvad de laver.

4. Hvad gør du, hvis det går galt?

Jeg har aldrig oplevet, at en voksen stillede sig op og begyndte at pege i en tilspidset situation. Men hvis skrækeksemplet skulle ske, vil jeg tage en dyb indånding og gå tilbage til min faglighed og sige; at det kan godt være, du tænker, jeg kun er 16 år, men jeg har styr på, hvad jeg laver.
I en situation, hvor det er dig, der skal være den voksne, kan det være svært at bevare roen, og kniber det med det i situationen, må man tage den med sin leder.

5. Hvad skal I snakke om, når de ikke svømmer?

Det er meget lavpraktisk, men ikke desto mindre kan det være en bekymring for en ung træner, hvad han eller hun skal snakke med svømmerne om, når træningen ikke er i gang. Det kan være inden eller efter træningen. Hvordan smalltalker man med én, der er meget ældre end en selv!
Man kan spørge ind til børn og arbejde. Men det er også helt fair at snakke om svømning, som trods alt er det emne, de er der for. Hvis de er der for at træne op til en Ironman, kan du spørge ind til, hvordan det går med løbe- og cykeltræningen.

6. Vil de voksne lytte til mig?

Noget af det, jeg selv tænkte over, da jeg stod der som en 16-årig, var, om de voksne ville lytte til mig. Det er ikke fordi, du ikke har autoritet, men du kan ikke have den i kraft af din alder. Man skal have den andetsteds. Her skal du tro på dig selv, vise og signalere, at du har styr på det her. Gør du det, er der aldrig nogen, der kommer til at stille spørgsmålstegn ved dig. Selv om du er ung, kan du stadig godt vide, hvad du snakker om.

7. Gør jeg det godt nok?

Det er svært, for det er noget, man skal overbevise sig selv om. Er du usikker på, om det du gør, er godt nok, så spørg en kollega, om de vil overvære træningen og få dem til at give feedback.

Du kan også give svømmerne medinddragelse. Sig til dem, at de skal sige til, hvis de har ønsker til, at du gør noget anderledes. Lav f.eks. en midtvejsevaluering, hvor de kan byde ind, hvis de har ønsker. Det kan være en god idé, i stedet for at du skal gå og gætte ved at forsøge at aflæse deres kropssprog.

8. Gider voksne lege?

Voksne gider godt lege. Myten om, at de ikke gider lege, kan aflives. Leg kan være et godt redskab til at få brudt nogle barrierer ned. Men det kan være en god idé, at forklare dem formålet med legen, og så kan man med fordel starte i det små med noget, der minder mere om øvelser og så stille og roligt ”vænne” de voksne til at lege. Nogle gange skal de voksne lige indse, at det faktisk er fedt nok at lege.

9. Voksne gider ikke spilde tiden

Voksne gider ikke, hvis de føler, de spilder deres tid. Udfordringen kan være, at det ikke er homogene hold. Der kan være stor forskel, hvad de kan og gerne vil opnå. Det er supersvært at favne, og det er sjældent, at man kan køre en hel fælles træning, hvor du rammer niveauet spot on for alle. En løsning er at differentiere undervisningen. Opvarmningen kan alle lave sammen, men del det derefter op. Lav forskellige stationer, så nogle træner armtag, andre træner benspark eller vejrtrækning. Graduering, stationstræning og differentiering kan også bruges til voksne.

Hvis du gerne vil have endnu flere værktøjer til at undervise voksne, er DGI Svømnings voksenuddannelser indenfor svømning, Aqua Fitness og Åbent Vand oplagt. Dyk ned i de mange valgmuligheder herunder.