Test Run - 4 lørdage i januar

Aalborg Halvmarathon 2020 blev aflyst, men i januar kan du snuse til løbestemningen igen, prøve et løb for første gang eller teste efterårets formkurve - vi kvitterer med den specielle medalje fra årets løb.

Det får du

Et ægte motionsløb som du kender det - i styrede rammer. 

Alle løbene afholdes som rundeløb på en 10 km rute - primært på hårdt underlag.

  • Tidtagning med chip fra Sportstiming
  • Depoter med vand, frugt og energidrik – og det samme i mål.
  • Aalborg Halvmarathon 2020 medalje

Nordjyske løbeklubber har sat sig for at lave en løbsserie til alle jer, der skulle have været en del af motionsfesten til Aalborg Halvmarathon 2020. Corona kom i vejen, og løbeformen stod tilbage med en lang næse - men fire lørdage i oktober måned har du mulighed for at tage revanche i hele Nordjylland.

4 løb - 4 lørdage

Du kan løbe 10 km eller halvmarathon til alle løbene, eller vælge enkelte ud, der passer i programmet. Lokale løbeklubber har lagt sig i selen for at arrangere et fedt løb, der viser lidt af hvad det enkelte lokalområde kan byde på.

Til alle løbene er der tidtagning fra Sportstiming - og har du deltaget i et eller flere, kan du sammenligne med dit resultat når du krydser målstregen i 2021. Der er et max antal deltagere på dagen på 300 - fordelt med 150 på hver distance. Setuppet tager selvfølgelig hensyn til Corona-restriktioner og gældende forsamlingsforbud, hvilket betyder at der aldrig er mere end 100 personer samlet på noget tidspunkt.

Hvad kan du bruge et testløb til?

Der er lang tid til den 9. maj 2021 og motivationen til at holde sig i gang kan være svær at holde, når der ikke er noget mål inden for rækkevidde. Derfor kan Aalborg Halvmarathon Test Run hjælpe dig til at holde motivationen, da disse løb ligger inden for en overskuelig tid. Derfor kan du nå at få en formtest inden det store halvmaratonløb i maj, hvor du kan få en idé om, hvorvidt formen går den rigtige vej.

Målsætning skaber ambition og motivation

En måde at holde motivationen er at arbejde med målsætninger. Grunden til dette er, at du få noget at arbejde hen i mod, noget konkret at måle dig op mod. Der er flere tilgange til at arbejde med målsætninger, en af disse er: SMARTE-modellen.

Denne bruges på følgende måde:

Bogstaverne i SMARTE står for: Specifikke – Målbare – Attraktive – Realistiske – Tidsbestemte – Evaluere

SMARTE mål

Når man sætter sig et mål bliver dette ofte diffust som eksempelvis: jeg vil være bedre. Denne type mål bliver svær at definere nærmere. For hvordan skal bedre opfattes, hvordan og hvornår skal det skal det måles? Derudover kan man måske diskutere, hvor attraktivt målet er, når man ikke rigtig kan definerer det nærmere eller måle fremskridt under vejs.

Derfor er et bedre forslag: Jeg vil gennemføre 10km på under 60 min. til Aalborg halvmaraton test-run den 24. oktober.

Her får man opfyldt mange af SMARTE betingelserne. Det er:

  • Specifikt: 10km på under 60min d. 24. oktober
  • Målbart: 10km på under 60min
  • Tidsbestemt: senest 24. oktober
  • Evaluerbart mål: Lykkes det? Hvis ja, hvad blev gjort godt? Hvis nej, hvad blev gjort skidt. Ligeledes kan der indlægges delmål undervejs.
  • Dette kan vurderes på baggrund af den enkelte løbers forudsætninger