Nye regler om efterløn og frivilligt arbejde

1. januar trådte nye regler om efterløn og frivilligt arbejde i kraft.

EFTERLØN OG FRIVILLIGT ARBEJDE. Det betyder, at du må udføre alt det ”almindelige” frivillige arbejde, du har lyst til, på dagpenge og efterløn. Men hvis det frivillige arbejde, du udfører, almindeligvis udføres af lønnet personale, er der et loft på 44 timer om måneden for dagpenge og 65 timer for efterlønnere. Her er der særligt tale om frivilligt arbejde som fitnessinstruktør i foreningsfitness.

I praksis vil det dog være yderst sjældent, at en frivillig er instruktør i mere end de maksimalt tilladte timer og særligt fordi, at tidsforbruget ikke behøver at være jævnt fordelt på de enkelte uger. Efterlønneren må således gerne være fitnessinstruktør i 20 timer om ugen de første tre uger af måneden, hvis blot vedkommende så kun er instruktør i 5 timer resten af måneden.

Loven er fortsat tydelig om, at du ikke må udføre håndværksarbejde, som kræver autorisation.

En sejr for foreningsidrætten

DGI ser det nye regelsæt som en klar sejr for foreningsidrætten. Samtidig endte den sag, som udløste ændring af loven, også med en sejr til Inge Precht og DGI. Vestre Landsret har sagt god for, at Inge Precht igen kan udføre frivilligt ulønnet arbejde som instruktør i Sunds Forenings Fitness ved Herning.

Vestre Landsret afsagde den 2. februar dom i sagen, som DGI har anlagt mod Ankestyrelsen på vegne af Inge Precht. Og Landsretten gav DGI medhold – det var ikke i orden, at Inge Prechts a-kasse ville trække hende i efterløn, fordi hun var frivillig fitnessinstruktør.

I dommen lægger landsretten vægt på, at Sunds Forenings Fitness er en forening på lige fod med andre idrætsforeninger, og at der derfor også skal gælde samme regler for instruktører der, som der gør i andre foreninger.

Tilbage til Årsberetning 2018.