Drop konkurrencen og dyrk processen
Når børn og unge oplever personlig udvikling, blomstrer motivationen af sig selv, slår idrætsforsker fast.
Konkurrencer giver mulighed for at måle den enkeltes fremskridt – skridt for skridt. Men det hårde pres er langt fra den bedste motivation for børn og unge, når de skal finde og bevare lysten til at være aktive.
”Forskningen viser, at bevægelsesaktiviteter, der giver oplevelser af personlig mestring og udvikling øger trivsel og dermed børn og unges motivation for at være aktiv,” siger Glen Nielsen, som forsker i børn og unges idrætsaktiviteter ved Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.
Mestring betyder...
..at du kan klare eller beherske noget svært eller kompliceret uden problemer.
Kilde: ordnet.dk
Netop trivsel og motivation er ifølge idrætsforskeren tæt forbundne:
”Jo mere et individ trives i en aktivitet, desto mere selvmotiverende er det for individet at deltage,” forklarer han.
Velkommen på holdet
Trivslen afhænger i høj grad af, om bevægelsesaktiviteterne giver positive sociale relationer. Relationerne bidrager til udøverens følelse af at være en del af holdet. Derimod avler aktiviteter med et stort fokus alene på konkurrence og præstation rivalisering og mistrivsel.
Fokus bør være på barnets personlige udvikling og håndtering af udfordringerne på banen
Glen Nielsen, forsker i børn og unges idrætsaktiviteter på Københavns Universitet
Derfor ligger der en stor opgave hos træneren, hvis det gode træningsmiljø skal blomstre. Særligt to pædagogiske og organisatoriske forhold har vist sig afgørende for, at udøverne vil være en del af holdet:
”Du skal for det første lægge mest mulig vægt på processen – altså det, som vi kalder opgaveløsningen frem for resultatet af eksempelvis kampen. Fokus bør være på individets personlige udvikling og håndtering af udfordringerne på banen,” siger Glen Nielsen.
Medbestemmelse avler medspillere
For det andet bliver børn og unges fysiske aktivitetsniveau og velvære positivt påvirket af et miljø, der understøtter medbestemmelse og medinddragelse.
”Medbestemmelsen kan eksempelvis bestå i at give barnet mulighed for at blive hørt og selv tage beslutninger,” siger idrætsforskeren.
De voksnes adfærd hænger i det hele taget stærkt sammen med børn og unges selvopfattelse og dermed motivation for at deltage.
”Det er de voksnes opgave at sikre, at børnenes selvværd ikke afhænger af deres præstationer,” siger Glen Nielsen.