Guide: Sådan sikrer træneren, at holdet opnår målene

Mange trænere har mål for sæsonen, men få tænker over, hvordan de vil opnå dem. Det har de gjort op med i Gymnastik Odder, der har indført detaljerede sæsonplaner. Se her, hvordan de gør.

Illustration af Lea Léthen.

Er du træner, har du og dit hold garanteret opsat nogle mål for sæsonen. Men har du tænkt over, hvordan I når de mål?

Læs også: Mangler du hjælp til at planlægge din træning?

Mange trænere har ingen plan for sæsonen, og nogle planlægger aftenens træning på køreturen hjem fra arbejde. Sådan var det også før for Mick Ørting, der er træner for springholdet for de 4-6-årige i Gymnastik Odder.

”Hvis jeg ikke på forhånd ved, hvad jeg skal, så hiver jeg bare nogle redskaber frem, og så laver vi et eller andet. Børnene er glade, og vi kaster dem lidt rundt, så det skal nok gå. Men de lærer ikke noget af det. Der er ingen progression, og de når ikke hen til de mål, jeg havde sat,« siger han.

Det besluttede han sig for at gøre noget ved, og i dag arbejder foreningen med det, han kalder kvalitetssikring. Her kan du se hvordan.

Sådan når du målene

  1. Lav målsætninger.
  2. Find ud af, hvad det kræver at opnå målene. Hvad er forudsætningerne for at kunne xxx?
  3. Planlæg, hvornår på sæsonen du vil træne hver enkelt forudsætning for at opnå målene.
  4. Præsenter din plan for andre trænere og ret til efter feedback og gode idéer.

1. Bryd forudsætningerne ned

Alle kan blive bedre til at opbygge trappen, der fører hen til målet. Mick Ørting startede med at kigge på de mål, han havde sat, og dernæst på, hvad forudsætningerne er for at opfylde målet.

Et mål kunne være, at gymnasterne skulle lære at lave en vejrmølle. Det kræver, at de kan stå på hænder og bære deres egen kropsvægt, mobilisere fart og er bevægelige nok i benene til, at de kan sprede dem for at holde balancen. Det er tre enkeltstående øvelser, som de skal mestre, før de overhovedet begynder at tænke på vejrmøller.

På den måde kan træneren bryde forudsætningerne for hvert mål ned.

Læs også: Sådan kan din medtræner gøre dig til en bedre træner

”Det skal jeg have puttet ind i min træning. Men hvornår skal øvelserne ligge i sæsonen, og hvornår skal jeg samle de tre, så der popper en vejrmølle ud? De overvejelser bliver du nødt til at gøre dig som træner,” siger Mick Ørting.

Her er et eksempel på, hvordan Mick Ørting fordeler minutter på en times træning.Her er et eksempel på, hvordan Mick Ørting fordeler minutter på en times træning.

2. Lav en detaljeret plan

Løsningen er at lave en detaljeret plan for hver enkelt træning. Så ved du som træner på forhånd, hvad der skal ske, og du kan ovenikøbet informere hjælpe- og forældretrænere om planen og dele opgaver ud.

Mick Ørting har delt alle sine træninger op i et simpelt lagkagediagram. Hele lagkagen er den samlede træningstid, og så går han i gang med at fordele minutterne.

I Micks lagkage står blandt andet, hvor meget tid han vil bruge på opvarmning, spring, oprydning og på at sige farvel. Men du kan selv fylde det ind i din lagkage, som er relevant.

I Gymnastik Odder går de skridtet videre og laver tegninger, billeder og beskrivelser af de forskellige opstillinger, hvilke redskaber der skal bruges, hvem der står for at bygge dem, og hvad formålene er. På den måde kan du i princippet aflevere hele træningen til en anden, som vil kunne gennemføre den i stedet for dig.

Læs også: Den gode træners værktøjskasse

Mick Ørting laver også tegninger og beskrivelser af de enkelte træningsøvelser, som han kan give til hjælpe- og forældretrænere.Mick Ørting laver også tegninger og beskrivelser af de enkelte træningsøvelser, som han kan give til hjælpe- og forældretrænere.

3. Præsenter planerne for hinanden

Planlægningen kan være med til at højne kvaliteten ikke bare på dit hold, men i hele foreningen. Det eneste, du skal gøre, er at inddrage de andre trænere i din planlægning.

»Hvis jeg har puslingerne fra 3-5 år, og du har mikroerne fra 5-7 år, så vil du gerne vide, hvad jeg har lavet med mit hold, så du kan bygge videre på det. Det har vi mulighed for, fordi jeg har opsat præcise mål for, hvad jeg gerne vil opnå og hvordan. Og jeg kan præsentere det for dig, allerede før sæsonen går i gang,« giver Mick Ørting som eksempel.

Gymnastik Odder lader også alle foreningens trænere kvalitetssikre hinanden. Før sæsonen går i gang mødes trænerne og præsenterer en efter en hver sine sæsonplaner for hinanden. Så har alle de andre trænere mulighed for at byde ind med feedback og gode idéer.

”Når vi har haft sådan en dag, går vi hver især tilbage og justerer vores planer. Det er kvalitetssikring, og det er stinkende fedt!” lyder Mick Ørtings anbefaling.