Må jeg motionere på tom mave?

Motionerer du fra morgenstunden og før morgenmaden? Læs og få ernæringsekspertens råd om morgenmad inden motion.

Hvis du er typen, der kan lide at stå tidligt op, og først motionere et par timer senere, så kan du med fordel spise et fiberholdigt morgenmåltid. Foto: Colourbox

Er du en af dem, der kan motionere længe og højintensivt uden at spise morgenmad? Eller får du problemer med blodsukkeret efter kort tids motion, hvis du ikke har spist morgenmad?

Læs med og få et par gode råd omkring morgenmad inden motion.

Må jeg motionere på ”tom mave”?

Ja, det må du først og fremmest gerne. Der er ingen evidens for, at du behøver at spise morgenmad før motion. Der kan være flere grunde til, at du vælger at motionere på tom mave:

  • Manglende appetit, der gør det svært at spise morgenmad umiddelbart efter, at du er stået op
  • Det tager for lang tid at spise morgenmad
  • Ubehag ved at motionere med maven fuld

Føler du ikke utilpashed ved at motionere fastende, så gør endelig det. Tag evt. et glas vand inden og husk blot at fylde dine energidepoter op, når du er færdig med at motionere.

Hvornår er morgenmad før motion en god idé?

Oplever du utilpashed ved at motionere fastende, f.eks. sult, rumlende mave, svimmelhed, hovedpine eller kvalme, giver det mening at få mad indenbords inden motionen.

En anden god grund er, at musklerne får tilført energi fra morgenmaden. Imens du sover om natten bruger kroppen nemlig af sine kulhydratdepoter, og depoterne vil derfor være delvist tømte om morgenen, når du står op. Hvis du gerne vil ud og give den gas med høj puls fra morgenstunden, så kan det være en rigtig god ide, at indtage kulhydrater, inden du motionerer.

Er kulhydratdepoterne tømte, kan det medføre muskeltræthed som følge af den manglende energi. Det vil i sidste ende gå ud over kræfterne. På den måde kan morgenmad altså skabe både fysisk og psykisk overskud, mens du motionerer. Hvis du skal motionere udover en times varighed, er morgenmad en rigtig god idé.

Den bedste morgenmad inden motion?

Det kommer an på, om du vil spise umiddelbart, inden du motionerer, eller om der går et par timer fra morgenmad til motion:

Morgenmad umiddelbart inden motion:

Spis let: Det vigtigste er, at morgenmaden indeholder mange kulhydrater, og er hurtig at omsætte for kroppen. Det betyder, at morgenmaden hurtigt kan passere fra mavesækken og ned i tarmene, videre over i blodet, for til sidst at ramme musklerne, hvor kulhydraterne bruges som energi, mens du motionerer.

Undgå:

  • Fedtholdige fødevarer
  • Saltholdige fødevarer
  • Fiberrige fødevarer, fx havregryn, grovbrød og nødder

Denne type fødevarer vil forlænge den tid, som morgenmaden ligger i mavesækken, og dermed forlænge den tid, der går, før musklerne får glæde af energien.

Lette måltider inden motion:

  • En moden banan (eller anden frugt)
  • Yoghurt med frugt eller cornflakes
  • Et glas frugtjuice eller en let smoothie (uden olie)
  • En skive franskbrød med syltetøj eller honning
  • En fedtfattig energibar

Morgenmad et par timer inden motion:

Hvis du kan lide at stå tidligt op og først motionere et par timer senere, kan du med fordel spise et fiberholdigt morgenmåltid, når du står op. Kostfibre giver en langvarig og moderat stigning i blodsukkeret, hvilket vil give musklerne en god og jævn tilførsel af energi under motionen.

Fiberholdige morgenmåltider kan være:

  • Havregryn med mælk og fx rosiner, mandler og banan
  • Rugbrød med smør og pålæg
  • Yoghurt med grov mysli (med fx nødder og tørret frugt)

Resumé

Der findes ikke ét perfekt morgenmåltid inden motion, og det er individuelt, hvad der fungerer for den enkelte.

Prøv dig frem ved at skrue på følgende:

  • Fastende motion versus morgenmad før motion
  • Morgenmad et par timer inden motion versus morgenmad umiddelbart inden motion
  • Variere typerne af morgenmad ud fra ovenstående forslag