Q&A: Hvordan skal mit hold træne i vinterpausen?

Skal du køre dit ungdomshold hårdt hen over vinteren eller give dem en lang pause? Det er Morten Groth, som er fodboldtræner for et U14-pigehold i tvivl om. Se ekspertsvaret fra fysisk vejleder Henning Engberg.

Skal vinterpausen bruges på hård træning eller skal ungdomsholdet have en tiltrængt pause? Læs fysisk ekspert Henning Engbergs forslag i artiklen. Foto: Jens Astrup

Morten Groth, FC Salling, spørger:

Jeg træner et U14 pigehold ifodbold, dvs. de er årgang 2004 og de er ret gode i deres årgang. Vi træner halvanden time tre gange om ugen og spiller kamp i weekenden. Holdet er tilmeldt en vinterturnering med kampe i november og december. Vi træner fodbold tirsdag og fredag og vi har givet pigerne et styrketræningsprogram plus løb (3-5 km.) om onsdagen. Fra midten af december havde pigerne tre ugers pause, så de kankomme helt ned i gear inden starten anden uge i januar.

Mine spørgsmål er:

  • Hvad tænker du om træningsmængden?
  • Skal vi henover vinteren have mere fokus på styrke- og løbetræning? Her tænker jeg på en masse core træning plus styrkelse af knæ og ankler, for eksempel i form af squats og lignende
  • Er det ok med en pause på tre uger væk fra fodbolden? Kan man holde dem væk fra fodbolden længere, uden at vi skal starte helt forfra med grundformen?

Jeg vil gerne bevare deres motivation for at spille fodbold, også efter de er fyldt 17 år. Der er en hårfin grænse i at kunne præstere på et højt niveau, og samtidig have så lang en pause som muligt.

Henning Engberg, fysioterapeut, svarer: 

Jeg forstår dit dilemma i både at holde pigernes gode grundform, og samtidig give dem pause inden starten i januar. Jeg tænker dog ikke, at det ene udelukker det andet.

Du skal se den fysiske træning, og herunder skadesforebyggende træning, som en investering. Det kræver tid og energi, og det belaster kroppen. Til gengæld giver det kroppen redskaber til at opbygge styrke og overskud, som både forebygger skader og giver spillerne et større fysisk overskud i deres fodboldspil.

Jeg ville bruge tiden før pausen på netop at opbygge pigernes fysiske grundform, og herunder fokusere på styrke, stabilitet og kondition

Til gengæld ville jeg bruge mindre tid på selve fodboldspillet, så spillernes ikke belastes for meget. Der sker ikke noget ved at flytte fokus fra fodboldspillet i en kortere periode. Ved at fokusere på den fysiske træning i stedet, skal I heller ikke starte forfra med grundformen, når I starter sæsonen igen. Til gengæld tror jeg ikke det er gavnligt at holde fuldstændig træningspause i tre uger.

Træningsmængde versus årstid.png

Jeg vil foreslå at planlægge flere ugentlige fysiske træningspas og til gengæld gøre dem korte og effektive. På den måde får I arbejdet med grundformen uden at overbelaste spillerne. På samme måde vil jeg foreslå at holde selve fodboldtræningerne korte og effektive – og fokusere på små tekniske øvelser, i stedet for lange træningskampe og lignende.

Den fysiske træning kan med fordel bestå af styrkeøvelser, for eksempel squats, stabilitetsøvelser, både core-stabilitet og knæ/ankel-stabilitet, eksplosiv træning, for ekempel hop, og konditionstræningen i intervaller, for eksempel små løbeøvelser.