Smerter på oversiden af forfoden

Svend B. Carstensen giver gode råd til hvordan man kan afhjælpe irritationer i senerne på forfoden.

Spørgsmål fra Helle M. Frederiksen:

Spørgsmål til fyssen

På dgi.dk har man tidligere kunnet stille spørgsmål til idrætsfysioterapeut Svend B. Carstensen.

Denne artikel er ét af hans mest populære svar, som forhåbentlig også kan hjælpe dig.

Vær dog opmærksom på, at svaret er mere end to år gammelt, og anbefalingerne på området kan være ændret.

Jeg har gennem flere år løbet regelmæssigt, og i de sidste 6 år har jeg løbet orienteringsløb. Jeg har indenfor de sidste par måneder fået et problem med smerter på min forfod, gående ned over vristen og ned mod storetåen. Selv hvis jeg rører meget blidt ned over foden fra vristen og ned mod storetåen, gør det temmeligt ondt.

Jeg selv har en mistanke om, at skaden er opstået som følge af, at have spændt mine sko for meget, da specielt orienteringssko skal sidde meget tæt til foden for at man ikke kører rundt i skoen i det ujævne terræn, som vi ofte løber i.

Men hvad gør jeg for at komme af med smerterne ?

Svar fra idrætsfysioterapeut Svend B. Carstensen:

Det lyder som om, du – eller rettere dine orienteringssko – har generet en eller flere sener og/eller seneskederne på oversiden af din fod. Et ikke ualmindeligt problem i forbindelse med idrætter, hvor fodtøjet snøres stramt omkring foden.

For det første skal du naturligvis undgå at snøre skoen så stramt, at det generer senerne. Og det er jo en balancegang, fordi du heller ikke må skøjte rundt i skoen. Det kan også have noget at gøre med udformningen af skoens overdel at gøre, måske det efterhånden er blevet hårdt eller stift, i hvert fald bør du også tjekke dette. Måske andre sko.

For det andet skal der ’ro’ i området. Hvis en aflastning ikke er tilstrækkelig, kan du eventuelt tale med din læge om en ’anti-inflammatorisk’ behandling, som i det område – oven på foden – sikkert kan klares med noget salve eller gel.

For det tredje, kan det være en god idé med en nedkøling af området lige efter, du har løbet. Hvis der opstår en mindre irritation, som den nogle gange ’tages i opløbet’ ved hjælp af en nedkøling i en 15 til 20 min.

Rigtig god held med dit orienteringsløb.