Smerter på ydersiden af hoften

Fysioterapeut Svend B. Carstensen melder ind med flere årsager til smerterne i hoften, som er opstået efter opstart af løb.

Spørgsmål fra Hanne Linda Bertelsen:

Jeg er 43 år og har spillet badminton siden jeg var 8 år.

Læs også: Kend din type som aktiv og du kan håndtere en skade bedre

Jeg spiller stadig badminton – på højt plan (Danmarksserie og veteran-landsholdsplan) – træner 2 gange om ugen og spiller også ofte kampe eller turneringer i weekenden.

I august sidste år meldte jeg mig til Start to Run sammen med nogle arbejdskolleger.

Kort tid efter begyndte jeg at få ondt i hoften.

For mig at se sidder smerten på ydersiden af min hofteskål (eller hvad den nu hedder).

Smerterne kom mest dagen efter, jeg havde løbet.
De er taget jævnt til lige siden, og nu er jeg desværre nået dertil, hvor det gør ondt hele tiden

Det gør mest ondt, når jeg rejser mig fra siddende stilling og tager de første skridt, samt når jeg går på trapper eller skal vende mig i sengen.

Læs også: Ekspertens vinterprogram til skadesforebyggende træning

Men alle skridt gør ondt nu – ikke kun de første, men stadig mest de første.

I starten var det ellers kun dagen efter, jeg havde løbet, og de første 5 skridt der smertede, når jeg rejste mig fra siddende stilling.

Nu gør det som sagt ondt hele tiden, så nu er jeg alvorlig bekymret for, hvad der kan være galt.

Det sidste jeg ønsker, er at lægge badminton og/eller løb på hylden.

En fysioterapeut, jeg kender, og som har prøvet på at få smerterne væk (uden held), siger, at jeg bør røntgenfotograferes.

Hvad siger du ud fra min korte beskrivelse ?

Læs også: Når skaden er sket, hvad så?

Svar fra idrætsfysioterapeut Svend B. Carstensen:

Jeg siger, at der er flere muligheder.

Som jeg forstår dig, gør det ondt på ydersiden hoften/bækkenet. Og så tænker jeg – ud fra din beskrivelse - tre ting:

For det første: En overbelastning af de muskler, som ligger på ydersiden af hoften (bl.a. glut. med.). Disse muskler holder dit bækken lige og stabilt under løb, og desuden fungerer de som støddæmpere under løb. Ofte er det oppe på eller lige neden for hoftekammen, som muskulaturen hæfter på, at det gør ondt. Her er kuren en reduceret træningsmængde, evt. anti-inflammatorisk behandling (som du kan tale med din praktiserende læge om) og så en specifik genoptræning af den muskulatur.

For det andet: En irritation af det senebånd (tractus iliotibialis), som løber på ydersiden af bækkenet og låret. Det kan blive irriteret mod et knoglefremspring, som sidder yderst på lårbensknoglen oppe ved hoften. Kaldes nogen gange ’springhofte’. Hvis senebåndet er stramt eller de muskler, som skal holde bækkenet stabilt, er der risiko for den type skade. Så her skal du ud over træningen af den samme muskulatur som ovenfor nævnt strække på senebåndet med henblik på at gøre det mere fleksibelt.

For det tredje: En klemt og irriteret slimsæk (bursa). Området har flere små og tynde slimsække, hvis funktion er at nedsætte friktionen mellem de væv, som skal bevæge sig i forhold til hinanden. Hvis en slimsæk bliver klemt for voldsomt, hæver den op, og det gør ondt. Behandling vil afhænge af, hvor slimsækken er placeret.

Et røntgenbillede, tror jeg ikke rigtig, vil vise noget – med mindre det et selv hofteleddet, som giver problemer. Men så gør det typisk ondt ind i lysken dybt inde, hvor hofteleddet ligger. Så jeg tænker nærmere, at en ultralydsscanning eller anden form for scanning vil kunne fortælle noget om årsagen.

Læs også: Bak skadede udøvere op med en sund træningskultur

Jeg håber, at dette kan hjælpe dig videre.

Rigtig god held med hoften.