Udspil tester: Unik idé, som nemt kan kopieres

DGI's redaktion tester nye, spændende hold og initiativer i idrætsforeningerne. Denne gang et yogahold for seniorer med fysiske begrænsninger.

"Det er da lige noget for dig, Camilla," lød det samstemmigt fra mine kolleger. Jeg mærkede, hvordan resterne af min ungdom listede ud af lokalet og efterlod mig duknakket og 30 år ældre. Jeg var åbenbart den perfekte kandidat til at prøve stoleyoga.

Heldigvis ringede jeg til Gitte. Gitte Sørensen har årtiers erfaring som instruktør i Haderslev Gymnastikforening og står for stoleyoga, som er et samarbejde mellem gymnastikforeningen og Sundhedscenter Haderslev. Allerede i telefonen kunne jeg mærke, at det her var alt andet end en kedelig udgave af stoledans.

En siddende kriger

"Du skal nok få varmen," blinker min sidemand til mig, da jeg forsigtigt spørger, om jeg må beholde sokkerne på.

Og så gik Gitte ellers i krig med fødderne. Små rotationer og blide stræk afløst af krumme bevægelser. Spænd op og slap af. Spænd op og slap af. Mens jeg kigger rundt på de andre, konstaterer jeg en særegen koncentration i deres ansigter. Varmen kommer snigende i bølger fra tæerne og helt op i kinderne.

"Kan I mærke forskel på højre og venstre side?"

Det kan jeg. De små, kontrollerede bevægelser udløser stræk i sener og led, jeg ikke vidste, jeg havde.

"Husk vejrtrækningen," siger Gitte og viser, hvordan en hånd på maven kan få fokus tilbage på åndedraget.

Musikken flyder gennem lokalet. Typiske, meditative toner, som jeg kender fra mine egne yogatimer. Ligesom mange af øvelserne er kendte: Hundens, bjergets og kattens stilling. Alt sammen tilpasset, så vi kan lave selv en kriger, mens vi støtter os til stolen. Det her stoleyoga kan altså noget.  

Øm i æ krop

Da jeg efter træning spørger kvinderne, om de nogensinde er blevet spurgt, om det kan kaldes træning at lave yoga på en stol, nikker hele flokken. Og så siger Dorthe Kristoffersen på syngende sønderjysk:

De kan bare selv kom’ og prøw’ed. Hold kæft, hvor er man da øm i æ krop a daw etter

Og hun er et glimrende eksempel på, hvorfor det her hold er genialt. Da hun flyttede i lejlighed på 1. sal for tre år siden, skulle hun bakke ned ad trapperne og vækkede med egne ord hele opgangen med sin besværede vejrtrækning. Efter første sæson til stoleyoga går hun nu almindeligt både op og ned ad trapperne og har lært at kontrollere sin vejrtrækning, så hun undgår at miste pusten.

En anden beretter, at hun vågner med låst nakke, som hun ved hjælp af øvelser, hun har lært på holdet, selv kan løsne. Der er også tilknyttet en fysioterapeut, som kigger ind og besvarer spørgsmål.  

Sværhedsgrad

Kvinderne er mellem 60 og 85 år. De har forskellige historier og forskellige årsager til, at de ikke kan rejse sig fra gulvet, hvis de på et almindeligt yogahold var endt dernede. Her er de havnet på et hold, hvor øvelserne kan skaleres efter egne evner og begrænsninger.

"Flere her på holdet har sygdomme og skavanker, som fylder meget hos dem og begrænser dem. Men på det her hold taler vi ikke om, hvad vi ikke kan, men om hvad vi kan og det, som vi bliver bedre til. Det giver værdi at være en del af et hold og se, at træningen har en effekt," fortæller Gitte Sørensen, som selv er 65 år.

Kopivenlighed

Min invitation til at komme på besøg kom fra en på holdet, som roste det til skyerne. Gitte Sørensen skaber med sin erfaring som instruktør i gymnastikforeningen og ikke mindst sit vindende væsen rammerne for god, positiv træning for en gruppe, der ellers ikke var kommet afsted. Hun fortjener ros. Ikke mindst for sin idé, den dag for snart tre år siden, hvor hun sammen med en fysioterapeut, kom på at slæbe en stol med ind til yoga.

For det her? Det er altså genialt! Og det kræver ikke meget andet end en stak stole og en yogainstruktør.

"Hvis du selv tager en stol med på et almindeligt yogahold, så skiller du dig meget ud og kommer hurtigt til at føle, at du ikke kan være med. Her er vi alle lige. Men vi bestemmer selv, hvor meget vi støtter os til stolen," siger instruktøren.