Motion giver større livskvalitet efter hjertesygdomme

Mange danskere lider af en hjertekarsygdom, men det er ikke en undskyldning for at stoppe med motion. Det gavner nemlig både helbredet og livskvaliteten efter sygdom.

Du forbedrer din livskvalitet på flere områder efter en hjertesygdom, hvis du dyrker motion i et fællesskab. Foto: Nils Rosenvold

Tidligere på måneden fortalte vi på dgi.dk om Jens Peder Petersen, der trods mange hjerteindgreb havde gennemført sit motionsløb nummer 1000. Men den erfarne motionsløber er langt fra den eneste dansker, der lever med hjerteproblemer.

Læs også: Jens på 70 år napper lige sit løb nummer 1000

Flere end 466.000 danskere lever med en hjertekarsygdom, ifølge Hjerteforeningen. Motion er et af de vigtigste redskaber til at forebygge yderligere hjertekarsygdomme eller blodpropper.

”Motion er sundt for alle, men særligt for mennesker med hjertekarsygdomme har motion en gavnlig effekt, også i forhold til at nedsætte risikoen for at blive indlagt igen,” siger Ditte Harck, fysioterapeut hos Hjerteforeningen.

Motion gavner livskvaliteten efter sygdom

Motion gavner hjertets pumpeevne, og derfor er det vigtigt for mennesker med hjertekarsygdomme at dyrke motion i hverdagen. Men du får også en bedre kondition, og det aflaster hjertet. Der er altså mange plusser ved at holde sig aktiv.

”Der er lavet undersøgelser på, hvad fysisk træning efter sygdom gør ved dig. De måler bl.a. på genindlæggelser, nye blodpropper og livskvalitet. Undersøgelserne viser, at et rehabiliteringsforløb kan påvirke livskvaliteten positivt, og at du forlænger din levetid,” siger Ditte Harck.

Læs også: Ny undersøgelse: Så meget motion skal du dyrke

Livskvaliteten påvirkes af flere ting fra motion. Det kan f.eks. være, hvis du dyrker motion i en forening, og du på den måde finder et nyt socialt fællesskab. Men det kan også hjælpe ved, at du som hjertepatient får svar på nogle spørgsmål, som du måske ellers ikke kunne finde svar på.

”Gennem et rehabiliteringsforløb møder du fagpersonale som f.eks. sygeplejersker eller psykologer, der kan svare på spørgsmål og afhjælpe noget af den angst, der kan ligge i at gå i gang med at dyrke motion. Mange kan godt være bange for, om deres hjerte kan holde til det,” siger Ditte Harck.

Følg anbefalingerne – men også dit eget niveau

Hjerteforeningen anbefaler samme mængde motion som Sundhedsstyrelsen. Altså 30 minutters fysisk aktivitet hver dag, som f.eks. en cykeltur til arbejde. Derudover skal du et par gange om ugen have pulsen op i omtrent 20 minutter.

”Men det er samtidigt vigtigt at forholde sig til, hvor meget motion du har dyrket før sygdommen. Har du ikke været vant til at dyrke motion, så er det også okay bare at være lidt fysisk aktiv. Alt er bedre end ingenting,” siger fysioterapeuten.

Læs også: Motion lindrer kroniske smerter

Hvis du vil forbedre din kondition, skal du lave flere aktiviteter, hvor du får pulsen op. Men ellers kan du trygt dyrke motion efter Sundhedsstyrelsens og Hjerteforeningens anbefalinger.