Badmintonskole rykker på spillerne

Tre dages badmintonskole kan være med til at udvikle spillerne meget mere end almindelig træning. Der er nemlig større mulighed for at blive set af træneren.

Mere tid til spillere og øvelser giver en større udvikling. Det mener både spillere og træner på badmintonskole i Valby. Foto: Oline Erfurth Eskebjerg

Udefra ligner det bare en almindelig villa med en lidt sjovt udseende tilbygning. Indeni viser det sig at være et klubhus med en badmintonhal i kælderen. Og i denne badmintonhal bruger tolv U11-U15 badmintonspillere tre dage af deres påskeferie.

Der er en enkelt træner til spillerne, men hallen har kun tre baner, så der er gode muligheder for at overskue det hele. Og det er der brug for, for spillerne skal udvikle sig på badmintonskolen ifølge træner Teis Nielsen.

”På denne badmintonskole har vi kun A- og B-rækkespillere. Den slags spillere tager netop på badmintonskole for at udvikle sig, og her har de mulighed for at få et mere intensivt forløb end til almindelig træning,” siger han.

Træningen bliver fokuseret

Badmintonskolen foregår over tre dage, hver dag med seks timers træning. Det er netop den opbygning, og de mange timers træning i streg, der giver mulighed for udvikling.

”Det adskiller sig jo fra almindelig træning ved, at vi er sammen i så mange timer. Her kan vi intensivere træningen og træne samme slag igen og igen,” siger Teis Nielsen.

Her kan træneren nemmere se os og se, om vi lærer det, vi skal

Marc Jespersen, deltager på badmintonskole

Træneren kan også tydeligt se udviklingen hos spillerne i løbet af de tre dage.

”De bliver skarpere på de tekniske slag, vi øver, fordi der er så meget fokus. Der er mere fokus på teknik, mindre på leg og spil. Det har spillerne det også bedst med, fordi de lærer noget,” siger Teis Nielsen.

Spillerne kan selv mærke udviklingen

Spillerne mener også, at de rykker sig. Frederik Weiss Christensen på 12 kan pege på flere ting, han tager med hjem fra badmintonskolen.

”Jeg har lært at lave flade opsamlinger, altså når modstanderen smasher, kan jeg samle bolden op. Og så har jeg lært at cutte, hvor du slår bolden tilbage i en anden retning, end den vej, den kom fra,” siger han.

Muligheden for at udvikle sig og lære nye ting kommer især af hallens størrelse og antallet af spillere. Det mener Marc Jespersen på 12, der også er med på badmintonskolen i Valby.

”Til normal træning er der mange trænere, men der er også mange børn. Her kan træneren nemmere se os og se, om vi lærer det, vi skal,” siger han.