Kærlighed til spillet gør Andreas til redningsmand

Vingstedlejren var ved at gå i sig selv med manglende tilmeldinger. Men det nægtede Andreas Mæchel Fritzen og et par kammerater at acceptere, så de kæmpede en succesfuld kamp.

Andreas Mæchel Fritzen er tidligere deltager og nu træner på Vingstedlejren Foto: Peter Palle Skov

Den 28-årige fyr drømte engang om en karriére som badmintonspiller. Men Andreas Mæchel Fritzen måtte hurtigt erkende, at han nok var bedre til både fodbold og friluftsliv end badminton, og så skiftede han spor.

Før det kom så vidt deltog han flere gange som spiller på den Vingstedlejr, som DGI Nordsjælland arrangerer hver sommer. Snart var han træner for de yngre spillere, og det er han stadig her 10 år efter sin  trænerdebut på lejren.

"Det, jeg kan give børn på sådan en lejr, er langt mere end blot dygtiggørelsen og underholdnin i sommerferien," siger han i en portrætartikel i september-nummeret af DGI's magasin Udspil.

Her forklarer han videre:

"Jeg hjælper dem til at blive reflekterende og dermed selvtænkende på banen."

En reflekterende spiller bliver måske en mere reflekterende træner en dag

Andreas Mæchel Fritzen, 28-årig badmintontræner

Værdien af det skæve

Som ung badmintonspiller gik Andreas Mæchel Fritzen selv op i at blive teknisk dygtigere, og efterhånden opdagede han, at den udvikling kunne hjælpes på vej ved at koble andre aktiviteter på træningen.

"Min drivkraft som træner er nu at tilføre det skæve. Der skal da for eksempel ske andre ting end bare at slå til en fjerbold, når man træner badminton otte timer om dagen, som de unge gør på Vingstedlejren," insisterer han.

Derfor må de spillere, han træner, finde sig i at lave intervalløb, crossfit, samarbejdsøvelser, friluftslivture og selvfølgelig målrettet faglige input.

Han trækker også viden fra sit Ph.D.-studie i molekylær fysiologi ind i arbejdet.

"Især intervalløb supplerer det eksplosive badmintonspil fint. Det kan måske inspirere andre trænere i klubberne til at prøve det på egen krop på kurser," siger han.

Ansvar kan læres

Andreas Mæchel Fritzen er måske ubevidst drevet af sin erkendelse som ung, af at han nok aldrig ville blive lige så god en badmintonspiller som Peter Gade.

I hvert fald mikser han sjov inspiration og faglig viden ind i de spillere, han træner.

"Jeg prøver at lære dem at tage ansvar for at blive bedre som spillere ved at dele min viden om nytten i at få søvn, at spise rigtigt, at restituere, at varme op og at være sociale, med dem," forklarer han.

Ambitionen er at skabe mere hele badmintonspillere på banen også. 

Han har dog også det ekstra ønske at motivere spillere til at gå et skridt videre med deres spil og selv blive trænere en dag.

"En reflekterende spiller bliver måske en mere reflekterende træner," understreger han og tilføjer:

"En træner er ikke nødvendigvis god til at lære fra sig, fordi han har været en god spiller."

Inddrag ny viden i din træning

Hent inspiration fra andre idrætsgrene og aktiviteter for at gøre din egen træning mere alsidig og spændende.

Det er den filosofi, som Andreas Mæchel Fritzen bygger sit trænerarbejde på.

Han giver tre tip til at udvide din træning:

  • vær nysgerrig og hent nye øvelser fra andre idrætsgrene
  • følg med i tidens tendenser i forskning og træningsviden om fysiologi
  • peg på kostens og søvnens værdi 

Søg ny viden

De fleste badmintontrænere sætter fokus på forbedring af teknikken og fodarbejdet. Men Andreas Mæchel Fritzen mener, at spillerne bør får mere med sig, når de går fra en træningssession.

"Der er en stor chance for, at de udvikler sig mere, hvis træneren engageret kan give sin viden om ny forskningsviden, nye træningsinput og lignende videre til dem," forklarer han.

Derfor er spillernes måde at være på uden for banen også vigtig for ham som træner.

"Jeg føler et stort ansvar for at lære mere fra mig end den praktiske, teknisk-baserede træning. Men det skal altsammen have en virkning på deres spil på banen," pointerer han.