Kirke Hyllinge Badminton har cyklet en million hjem til klubkassen

Kirke Hyllinge Badminton samler knap 100.000 kroner ind på et årligt sponsorcykelløb for hele lokalsamfundet. Pengene sikrer, at alle har mulighed for at gå til badminton.

Der er plads til både de rigtig hurtige og de knap så hurtige. Men det er sjældent de hurtigste, der samler flest penge ind. Foto: Privatfoto

”Har vi rundet en million? Det har vi nok.”

Læs også: ”Hvor tit får man et opkald om, at man har en konto stående med 111.000 kroner?”

Det fortæller Susanne Karlsen, der har stået for at arrangere Kirke Hyllinge Badmintons årlige sponsorcykelløb siden 2007. 

Hvad er et sponsorcykelløb?

I et sponsorcykelløb cykler et antal ryttere på en kort rundstrækning i et begrænset tidsrum på typisk en time.

Hver rytter har forinden fundet et antal personlige sponsorer, som enten sponsorerer et fast beløb eller et beløb per omgang, rytteren cykler.

Rytterens samlede indtjening afhænger så af antallet af omgange, vedkommende cykler. Til sidst går alle rytternes samlede indtægter til foreningen.

I år cyklede omkring 30 ryttere med hjælp fra 250 sponsorer knap 100.000 kroner på en times cykelløb. Men hvordan kan en lille sjællandsk landsbyforening cykle sig til den succes år efter år? Ifølge Susanne Karlsen, der også er klubbens ungdomsudvalgsformand, handler det om relationer.

”Vi er et udvalg, som finder ud af, hvem der skal cykle. Rytterne finder deres egne sponsorer, så det skal gerne være nogle med gode relationer, fordi de ligger et større arbejde i det. I starten var det meget erhvervsdrivende, men nu er det mest forældre, børn, seniorspillere og motionister,” siger hun.

De fleste har nemlig relationer til selvstændige, større eller mindre virksomheder eller bare bedsteforældre, som har mulighed give en sjat penge til badmintonklubben.

Små beløb giver flere sponsorer og mere succes

Mange foreninger kæmper med at finde sponsorkroner hos de lokale erhvervsdrivende, så hvorfor skulle de gide støtte et sponsorcykelløb? Det handler om at møde dem med en klar plan, og det kan betale sig at have valgt en taktik på forhånd.

”I mange år var jeg den, der kørte mest ind. Hvor andre finder én sponsor, der giver et stort beløb, er min taktik at finde rigtig mange sponsorer med meget små beløb. Jeg vil hellere have 10 eller 20 sponsorer, der giver 500 kroner hver,” siger Susanne Karlsen.

Læs også: Sådan får I drømmefaciliteterne i jeres forening

Det hjælper også, at det for en gangs skyld ikke er de samme tre personer fra sponsorudvalget, der spørger de samme lokale virksomheder år efter år. Her trækker klubben i stedet på medlemmernes relationer, forklarer hun.

”Børnene og forældrene har hver især nogle kontakter. Relationer er bare vigtigt, og derfor er det også vigtigt, at vi spørger forskellige børn. På den måde kommer vi et led ud. Og det er altså bare noget andet, når lille Anthon på 11 år spørger sin onkel, om han ikke lige vil sponsorere lidt her.”

Der kommer mange, som ikke har noget med badminton at gøre, men som bare kommer og kigger, fordi der sker noget i byen

Susanne Karlsen

Cykelløbet samler byen

Over årene har Kirke Hyllinge Badmintons sponsorcykelløb udviklet sig til lidt af et event. Det samler ikke bare klubbens forskellige afdelinger, men faktisk en stor del af byen. Det bruger badmintonklubben til at udvide arrangementet, så det handler om mere end bare et cykelløb.

Der er et lotteri, hvor man kan vinde en cykel, som en lokal virksomhed har sponsoreret det meste af. Børnene i klubben sælger lodder i nabobyerne, inden vinderen trækkes på aftenen. De sidste par år har byens lokale slagter også sponsoreret mad, så klubben i år kunne sælge 120 tallerkener med helstegt pattegris.

Indtægterne herfra kan så føjes til overskuddet fra selve cykelløbet.

”Det er fedt, fordi byen kommer ned. Der kommer mange, som ikke har noget med badminton at gøre, men som bare kommer og kigger, fordi der sker noget i byen. Og hvis de ved, de kan få en lækker tallerken mad for 40 kroner, så er det næsten billigere, end hvis de skal lave noget derhjemme,” siger Susanne Karlsen.

Læs også: Nabolandsbyer kan alt sammen, hvis de viser viljen til at møde hinanden

Tips til sponsorsøgningen

  • Du tikker og beder ikke – pengene går til klubben og ikke til dig
  • Fremhæv det gode formål
  • Tag børnene med
  • Spørg om små beløb
  • Hvis nogle vil give mere, så tal om det efterfølgende
  • Accepter at nogle vil sige ’nej’
  • Brug dit netværk og dine relationer
  • Promover erhvervssponsorerne – f.eks. i hallen, til cykelløbet og på Facebook
  • Lav en lodtrækning på sponsorkontrakterne – det giver ekstra værdi for private sponsorer

Alle skal kunne spille badminton

Idéen til sponsorcykelløbet opstod, da Kirke Hyllinge Badminton oplevede, at forældre fravalgte at tage deres børn til stævner, fordi det var for dyrt. Da lavede klubben et princip om, prisen ikke skulle forhindre ungdomsspillere i at deltage i åbne turneringer.

”Vi fandt ud af, at vi havde brug for hjælp. Så valgte vi, at vi ville lave en indsats for det her i lokalsamfundet, og det blev så sponsorcykelløbet. En ting er at samle penge ind til ungdomsarbejdet, men noget andet er, at vi samler alle afdelinger og byen ikke mindst,” siger Susanne Karlsen.

Indtægterne hjælper også til at holde kontingentet nede, så flere har mulighed for at spille badminton. Cykelløbets gode formål er også et godt middel i jagten på sponsorer, forklarer ungdomsformanden.

”Det handler om at sige, at pengene går til ungdomsarbejdet, så børnene kan komme ud og få nogle flere oplevelser, og alle har mulighed for at gå til badminton. Det kan de fleste forholde sig til.”