Til idrætslærere: Gratis undervisningsmateriale i badminton til idrætstimen

Det er blevet meget nemmere for idrætslærere i folkeskolen at undervise i badminton. Nyt dybdegående materiale fra DGI Badminton og Badminton Danmark viser vej.

Med ’Badminton i skolen’ kan en lærer for en 3. klasse, slå op på forløbet for klassetrinnet og så ellers følge side 1 til side 20. Smart, ikke? Foto: Bent Nielsen

”Jeg vil faktisk sige, at alle lærere uanset badmintonkendskab kan få noget godt ud af undervisningsmaterialet og lynhurtigt være i stand til at sammensætte højt specialiseret badmintonundervisning,” forklarer Jeppe Ludvigsen, der er projektkoordinator i DGI Badminton og forfatter til undervisningsmaterialet ’Badminton i skolen’.

Han pointerer, at det er de færreste folkeskolelærere, som har oceaner af tid til at sætte sig ind i nyt materiale. Derfor har sigtet været at gøre ’Badminton i skolen’ så overskuelig som overhovedet muligt.

”Selvom undervisningsmaterialet er på 132 sider er det samtidig helt simpelt at gå til," siger Jeppe Ludvigsen.

Der er faktisk ikke noget forberedelse i det fra idrætslærerens side. Det er take it and use it

Jeppe Ludvigsen, forfatter til 'Badminton i skolen'

Taget højde for fagformål 

’Badminton i skolen’ er inddelt i 1.-2. klasse, 3.-5. klasse, 6.-7. klasse og 8.-9.klasse, så det er skræddersyet til inddelingen af fagformål til idræt i folkeskolen. Undervisningsforløbene indeholder tre eller fire moduler, der hver især rummer både en teoridel og en øvelsesbank.

”Fagformål til 2. klasse er ikke de samme, som de er til 3. klasse, så det er tænkt ind, så man ikke ekskluderer en masse elever fra at nå deres fagformål,” fortæller projektkoordinator Jeppe Ludvigsen og fortsætter:

”I stedet for at bruge tid på at øve serv i de små klasser, hvor det måske ikke rigtig lykkes, kan en lærer arbejde med de fagformål, som passer nøjagtigt til klassetrinnet. Særligt i de mindre klasser, hvor det kan være enormt svært at ramme bolden, har vi lavet mange anderledes øvelser. Det kan være, at man bruger en ballon. Eller kaster fjerbolden med hænderne til hinanden. Det er vigtigt for os, at alle elever næsten uanset motorisk grundniveau kan være med.”

Let måde at implementere badminton i undervisning

’Badminton i skolen’ er en del af en større indsats for at gøre badminton til folkesport igen.

”Noget af det bedste ved badminton er, at det kan spilles i alle aldre, og du kan blive ved hele livet. Får du kvalificeret undervisning allerede i folkeskolen, kan det gøre en stor forskel. Med ’Badminton i skolen’ kan en lærer for en 3.klasse slå op på forløbet for klassetrinnet og så ellers følge side 1 til side 20. Har man gjort det, så har man haft et knaldgodt forløb, og det ser vi som en stor gevinst,” beretter projektkoordinator Jeppe Ludvigsen, inden han afslutter:

”Vi håber selvfølgelig, at materialet og den lette måde at gå til det, kan få mange flere til at implementere det i deres undervisning. Først og fremmest er det vigtig for os, at læreren kan se, at der sker en udvikling, og at eleverne får succesoplevelser med badminton i idrætstimerne.”

Undervisningsmaterialet ’Badminton i skolen’ kan hentes gratis her eller bestilles på tryk.