Sådan vendte badmintonklub modgang til solid fremgang
I 2014 nåede Horsens Badminton Klub et lavpunkt i medlemstal. En ny strategi vendte udviklingen totalt på hovedet.
”Situationen var bekymrende. I sæsonen i 13/14 havde vi to bestyrelser, som begge gik af, og vi oplevede en del interne problemstillinger og stridigheder. Det er selvfølgelig ikke godt for en klub. Vi vidste, at der skulle findes et fundament at bygge på,” starter Christian Jakobsen, der er bestyrelsesmedlem og ungdomsformand i Horsens Badminton Klub.
Han var med, da der blev formet både en ny bestyrelse og en ny strategi for klubben, som har vist sig særdeles gavnlig. Medlemstallet er steget fra 315 i 2014 til 565 i slutningen i 2017. Arbejdet, der ledte til fremgangen, sikrede klubben DGI Sydøstjyllands Idrætspris i 2016.
”Der er ingen tvivl om, at det har været et langt og sejt træk fra de frivillige. I 2014 var vi en bred sammensætning af indsigtsområder, alder og interesser, som dannede bestyrelse. Vi fandt frem til, at vi har et stærkt fundament at bygge på her i klubben med den eneste rigtige badmintonhal i området og noget meningsfuldt at tilbyde rigtig mange forskellige mennesker,” fortæller Christian Jakobsen.
Spillere kommer ikke længere af sig selv
Ét af hovedpunkterne i strategien fra 2014 er at tænke bredere og innovativt, når det kommer til målgrupper.
”Min oplevelse er, at man i 1980'erne var lidt forvænt på grund af badmintons store popularitet. Groft sagt, så var det nærmest sådan, at spillerne bankede på døren af sig selv for at spille i vores klub,” siger Horsens Badminton Klubs Christian Jakobsen.
Tiderne har ændret sig for badmintonsporten, og mulighederne er bare anderledes og flere i dag. Det kræver, at man ikke er bange for at gøre noget utraditionelt
Christian Jakobsen, Horsens Badminton Klub
”Derfor har vi sat mange skibe i søen. For at få flere medlemmer og for at gøre opmærksom på os selv. Vi mener, at vi har en masse at tilbyde, og derfor skal vi være en meget udadvendt klub, som er tilstede på de sociale medier, annoncerer, holder arrangementer i hallen og gør en indsats for at få eksponering i medierne.”
Det har Horsens Badminton Klub haft fokus på for at vende modgangen
- Synlighed gennem nytænkende tiltag, markedsføring og eksponering
- Mangfoldighed i medlemssammensætning, hold og rekruttering af nye målgrupper
- Ambassadører for klubben blandt alle medlemmer
- Unikke faciliteter i en rigtig badmintonhal, som er unik for området
- Socialt klubmiljø, der skaber en god sammenhængskraft holdene imellem
Fremgang siden 2014 i alle aldersklasser
Selvom klubben dyrker at opsøge nye målgrupper og rekruttere medlemmer af alle slags, så er det en central del af visionen at skabe seniorspillere på et højt niveau.
”Vi mener, at vores 1. hold hører til i divisionerne. Men du kan ikke få en 13-årig ind fra gaden og gøre ham eller hende til elitespiller. Vi skal have dem ind før. Folk skal vide, at vi eksisterer. Ellers får vi simpelthen ikke udviklet de talenter eller den klub, vi gerne vil have,” pointerer Christian Jakobsen.
I 2014 udarbejdede man i klubben en profilfolder, som blev omdelt i lokalområdet. Den bliver opdateret to gange årligt og sætter en tyk streg under klubbens vision, idéer og unikke faciliteter.
”Det drejer sig om at udfordre nogle tankegange, så potentielle medlemmer får øjnene op for os. Det kan være ved at samarbejde med skoler eller måske tilrettelægge et træningsforløb for flygtninge. Ikke alle tiltag bliver succeser, men der er siden 2014 skabt fremgang på alle aldersklasser. Så det har vist sig at være nødvendigt at åbne sig op som klub,” afslutter bestyrelsesmedlem og ungdomsformand Christian Jakobsen.