5 fif: Sådan får du det bedste ud af din hjælpeinstruktør

Hjælpeinstruktøren er din forlængede arm og med til at give børnene en bedre oplevelse til svømning, gymnastik, håndbold - eller hvilken som helst idræt, du er til. Her får du en række fif til et godt samarbejde med din hjælper.

Børnene får en bedre oplevelse, hvis du har et godt samarbejde med din hjælpeinstruktør Foto: arkivfoto

Det er dig, der er instruktør og står i spidsen for dit hold. Men ofte er du så heldig at have en eller flere hjælpere – ofte en, der er lidt yngre end dig selv.

At have en hjælpeinstruktør er en gave, som du skal få det bedste ud af. Har du og din hjælper et godt samarbejde, så kan I komme tættere på børnene og skabe mere tryghed. Det mener Morten Hyldelund, der er konsulent i DGI Storkøbenhavn og DGI Nordsjælland.

Morten Hyldelund har gennem 15 år været alt fra hjælpeinstruktør for begyndere i svømning til cheftræner for konkurrencesvømmerne i Kvik Kastrup. Han har også en 1-årig elitetræneruddannelse og er kandidat i HR fra CBS. I dag træner han et triatlonhold i klubben Tri-X 14.

5 fif fra Morten Hyldelund til instruktører, der har hjælpere:

#1 Din forlængede arm

Vær glad for at du har en hjælpeinstruktør – det giver nemlig en bedre undervisning af børnene. Hjælperen er din forlængede arm og hjælper børnene med at lære det, du instruerer dem i. Man kan sige, at hjælperen er med til at sikre, at børnene forstår de øvelser, du sætter i gang som instruktør. Hjælperen hjælper også børnene med at føle sig trygge og med at give dem en gode oplevelse til træningen.

Hjælp din hjælper - få også Morten Hyldgaards 3 gode råd i DGI's magasin Udspil. 

#2 Afstem forventningerne

Det er vigtigt, at du og din hjælpeinstruktør snakker om, hvordan træningen skal forløbe, og hvem der er ansvarlig for hvad. Der skal være en forventningsafstemning. Husk på, at I er et team, så hjælperen skal vide, hvad hun skal være opmærksom på. Hjælperen skal f.eks. kunne se, hvilke børn der har brug for at få øvelsen forklaret en ekstra gang, eller hvor der er brug for en hjælpende hånd.

#3 Hjælp din hjælper

Det er jo ikke altid, at du kender din hjælper på forhånd, så sørg for, at I lærer hinanden lidt at kende, så I er et team. Du skal også sørge for, at din hjælpeinstruktør bliver en aktiv del af undervisningen. F.eks. ved at sige helt præcist, hvad dine forventninger er. På den måde bliver det nemmere for hjælpeinstruktøren at falde ind i rollen.

 #4 Sæt et mål

Som instruktør har du en vigtig rolle med at forklare, hvad formålet er med dagens træningstime. Jo tydeligere, dit mål er, jo nemmere bliver det for hjælpeinstruktøren at hjælpe. Hvis dit mål f.eks. er, at børnene til svømmetræningen bliver trygge ved at få hovedet under vand, så sig til hjælperen i vandet, at hun skal være klar til at støtte børnene.

#5 Hjælpere gør en kæmpe forskel

Mange hjælpeinstruktører er måske blot 12-14 år, når de starter, men det gør en kæmpe forskel både for dig som instruktør og for børnene, at de er der. Rigtig mange starter som hjælpere, og det giver dem nogle gode erfaringer med det at stå i spidsen for et hold og være en rollemodel for de små. Det kan også være, de kan tage et hjælpeinstruktør kursus. Og så finder hjælpeinstruktøren ud af, om det at blive instruktør, er noget for dem.

Se videoen med Emil og Kristoffer, der syntes, det var megafedt at være på DGI's hjælpeinstruktør kursus