Træn SMART med basketball-koncept

Med SMART Basketball bliver det lettere for trænere – begyndere som rutinerede – at træne børne- og ungdomshold, så træningen passer til deres motoriske, tekniske og taktiske kunnen. Og så er det med til at holde lysten til at spille basketball i højt gear.

Arkivfoto: Formålet med SMART Basketball er at give trænere for børne- og ungdomshold et brugbart værktøj til at skabe sjov, motiverende og aldersrelateret træning i basketball. Foto: Jens Astrup

For godt halvandet år siden lancerede DGI Basketball og Danmarks Basketball Forbund sammen konceptet SMART Basketball – også kendt som SMART-basket – som er en aldersrelateret træningsguide til træning af børn og unge i alderen 6-14 år.

Formålet med konceptet er at give trænere – begyndere som rutinerede – et brugbart værktøj til at skabe Sjov, Motiverende og AldersRelateret Træning. Selvom man selv har spillet basketball, er det nemlig ikke nødvendigvis let at vide, hvornår og hvordan man skal introducere nye øvelser for børne- og ungdomsspillere. Og hvad hvis man aldrig selv har spillet?

"Jeg synes, at SMART-basket er et super godt koncept. Jeg har selv spillet i mange år, men aldrig på særlig højt niveau, og så stod jeg lige pludselig der og skulle træne et U6-hold. Så griber man til, hvad man tror kunne være noget, hvad man selv har prøvet og hvad man kan finde online. Det er ikke særlig struktureret," udtaler Louise Hartvig, drengetræner i Hadsten SK Basketball.

Strukturerede træningstips

SMART-basket sætter netop struktur på træningen ved at give træneren anbefalinger – både til træning af individet og holdet – på baggrund af spillernes motoriske, tekniske og taktiske kunnen på det givne alderstrin eller udviklingsniveau. Derfor er det let for træneren at plukke øvelser ud fra konceptet, eller helt nøgternt følge det, og dermed skabe en struktureret udvikling.

"Grundlæggende er SMART-basket jo 'bare' en guide fyldt med træningstips i forhold til, hvor meget det fysiske, tekniske og taktiske skal fylde for børn og unge. Og så er der stor fokus på, at det er lysten til spillet, der skal drive børnene. Øvelserne er konstrueret, så det bliver meget synligt for børnene, at de rykker sig, mens de har det sjovt," fortæller William Bond, SMART-konsulent hos Danmarks Basketball Forbund.

Den holdning bakker Louise Hartvig op om. Hun mærker nemlig markant forskel i kvaliteten af træningen efter, at hun tog konceptet i brug over for hendes drengespillere.

"Man sikrer sig, at de lærer det rigtige – the fundamentals – og det, de kan magte. Og så kan man også arbejde meget med detaljerne ved at lege dem ind. På den måde opdager de faktisk ikke, at de lige har været igennem en øvelse, som måske ellers ville have været lidt kedelig," påpeger Louise Hartvig.

Fra leg til landspokalmester

Som i mange andre idrætter er det vigtigt at lege meget i forbindelse med træningen de første mange år for at holde lysten til at lære og dyrke idrætten, og ikke mindst blive bedre, vedlige hos barnet.

"Man kan sjældent sige, at en børnespiller bliver god om 10 år, men man kan skabe grobund for det ved at have fokus på at forme individet i den rigtige ramme. Så kan det godt ske, at der udspringer et talent hen ad vejen, som kan bruges rent elitært, men det er ikke et mål i sig selv. Målet er først og fremmest at udvikle sig og have det sjovt, så man bliver ved med at spille," siger William Bond.

Det betyder imidlertid ikke, at det er sjov og leg det hele. Man kan sagtens skabe resultater som træner ved at bruge SMART-basket, hvis det er dét, som er vigtigt. Det er Louise Hartvigs drengehold fra Hadsten SK Basketball et glimrende eksempel på.

"Vi vandt jo faktisk landspokalmesterskabet for U12-drenge her i starten af året, og vi har i flere år fulgt SMART-basket ret stringent i vores træning med holdet, fordi vi var en af de klubber, der var med i det pilotprojekt, der lægger bag udviklingen af konceptet," udtaler hun.

Udviklet af eksperter

SMART-basket er herudover udviklet af en lang række eksperter – båden inden- og udenfor basketmiljøet – som har givet deres bud på, hvordan basketball trænes bedst med en breddeorienteret tilgang og med individets udvikling i centrum. Dermed er konceptet også helt i tråd med Danmarks Basketball Forbunds relativt nye grand prix-struktur i børne- og ungdomsrækkerne, hvor resultatet faktisk er underordnet. Det handler om at lære og skabe en god oplevelse.

"Vi er kommet rigtig fint fra start. Jeg vil tro, at vi har afholdt en 10-12 SMART-basket-kurser over hele landet for trænere inden for det seneste år og responsen er, at det er et fedt værktøj. Nogle terper guiden slavisk fra start til slut, mens andre mere bruger den som opslagsværk fra træning til træning. Man kan begge dele," fortæller William Bond.

Det er også tilfældet i Hadsten SK Basketball, hvor flere trænere har været på de kurser, der løbende udbydes.

"Alle vores trænere har et eksemplar af guiden. Trænerne har selvfølgelig frihed til at tilrettelægge deres træning og sæson, som de lyster, men mit indtryk er bestemt, at de ofte vender tilbage til guiden for inspiration. Jeg bruger den selv på samme måde til at lave programmer på forhånd," slutter Louise Hartvig.

Kort om SMART Basketball

  • Formålet med SMART Basketball er at give trænere for børne- og ungdomshold et brugbart værktøj til at skabe Sjov, Motiverende og AldersRelateret Træning i basketball.
  • Guiden beskriver de mange problemstillinger en træner skal forholde sig til – alt fra forældrehåndtering og øvelser til planlægning af den enkelte træning og sæson.
  • Guiden har en meget praktisk indgangsvinkel til spillet og træningen af det. Derfor kan den bruges af både uerfarne og erfarne trænere.
  • SMART-basket danner grundlag for udviklingen af børne- og ungdomsspillere ved at målrette træningen efter de samme standarder og med fokus på forskellige alderstrin.
  • Samtidig er SMART-basket med til at sikre dansk basketballs fremtidige fundament af spillere gennem sjov og motiverende spillerudvikling.