Cykeltendenser: Gravel og fritidscykling vinder frem

Gravelcykling har fået godt fat i danskerne, mens også nye former for rekreativ cykling og cykelferier vinder frem.

Gravelcykling er populært som aldrig før i Danmark. Foto: Maria Tuxen Hedegaard

Selvom undersøgelser fra blandt andet Vejdirektoratet viser, at hverdagscykling har været nedadgående de seneste år, har DGI i perioden oplevet en stigning i cykelmedlemmer, og flere spændende tendenser vil også fremover gøre cyklen til et spændende alternativ, når danskerne dyrker motion.

Terrængående danskere

Direktør i Dansk Cykelturisme, Jesper Pørksen, fortæller hvordan blandt andet gravel stormer frem i Danmark. Gravel er en mellemting mellem mountainbike og landevejscykling, og hvor man kører på en racercykel med dæk, hvis bredde ligger midt mellem landevejscyklen og mountainbiken, så rytteren kan forcere både grusstier og køre på asfalt. 

"Man har jo cyklet på grusstier de seneste 100 år, men gravel er en ny trend, som mange har kastet sig over, og det fungerer som en god mellemvare mellem den tekniske mountainbike og det mere fysisk krævende landevejscykling. Gravel gør, at der kommer nye cyklister ud i terrænet, og det er jo altid positivt, når nye tendenser kan få flere ud at cykle," mener Jesper Pørksen. 

Store cykeloplevelser i baghaven

Samtidig kan det også trække mere opmærksomhed mod både den rekreative cykling, hvor naturoplevelser er i centrum, samt mod aktiv ferie.

"Gravel har gjort danskernes egen baghave interessant igen, så nu behøver man ikke tage til Mallorca for smukke cykeloplevelser, men kan gøre det herhjemme," fortæller Jesper Pørksen, hvis egen organisation, foreningen Dansk Cykelturisme, nyder godt af den øgede fokus på infrastruktur for cykling i Danmark.

Den klassiske cykelrejse er populær igen

"Den mere primitive rejse vinder frem i disse år, og specielt blandt yngre mennesker er en cykelferie med telt og trangia populær, fordi det er en meget bæredygtig rejseform." - Jesper Pørksen.

"Vi kan se, at både foreningslivet og cykelturismen nyder godt af, at cyklen gennem de seneste 10 år mere og mere ses som et oplevelsesværktøj. Både fritidscyklister, hverdagscyklister og turisterne anvender den samme infrastruktur, så det er ikke modsætningsfyldt at kigge på både lokale borgere og turister, for hvis vi gør vores lokalområder mere cykelvenlig, kan det generelt løfte både den rekreative cykling, cykelturismen og hverdagscyklingen, så flere vil begynde at bruge cyklen i dagligdagen," siger Jesper Pørksen.

Fremtiden for cykling i Danmark

En anden tendens, vi ser vokse i Danmark disse år, er elcyklerne, som efter Jesper Pørksens mening kan lidt af det samme som gravel:

"Elcyklerne kan aktivere nogle mennesker, der ikke lige har fysikken eller alderen til at køre lange ture og i bakket terræn, men nu kan de pludselig være med på ture med venner og kolleger eller komme på arbejde på en cykel i stedet for bilen. Derfor kan udviklingen i cykelteknologien også være med til at åbne op for nye brugere," mener Jesper Pørksen, der håber, at flere mennesker oplever glæden ved at komme på cyklen i dagligdagen:

"Cykling giver gode oplevelser, motion, og så er der en direkte sammenhæng mellem at bruge cyklen i fritiden og bruge den som et bæredygtigt transportmiddel i hverdagen, og det vil have en kæmpe effekt på mobilitet, folkesundhed, trængselsproblematikker i trafikken og miljøet," siger Jesper Pørksen.

Nyt netværk i støbeskeen

Jesper Pørksens forening, Dansk Cykelturisme, står i spidsen for ‘Fremtidens rekreative netværk’, www.knudepunkter.dk, der har til formål at udvikle og teste nye måder at aktivere rekreativ infrastruktur på, som både har afmærkede ruter og kan tilgås via en brugervenlig og funktionel formidlingsplatform. Netværket testes pt fire steder i Danmark.