DGI Cyklings anbefalinger til genopstart af idrætsaktiviteter

Endelig kan vi cykle sammen udendørs i grupper igen. Fra 11. juni ophæves forsamlingsforbuddet for udendørs idræt.

Fra 11. juni er forsamlingsforbuddet for udendørs idræt ophævet. Foto: Lasse Olsson

Opdateret 10. juni: Forsamlingsloftet for udendørsidræt ophæves pr. 11. juni. Der må gerne arrangeres sociale aktiviteter i forbindelse med idrætsaktiviteter, f.eks. bagerstop. Klubhuse må benyttes under reglerne for indendørs idræt (max. 100 personer og krav om coronapas for personer over 18 år). 

Gældende fra 1. marts måtte vi mødes til udendørs idræt i grupper af højst 25 personer (inkl. træner og lignende) og cykle sammen. Henover foråret har myndighederne løbende lempet restriktionerne for udendørs idrætsaktiviteter.

Aktuelt gælder det for...:

  • Udendørs idræt: Fredag 11. juni ophæves forsamlingsforbuddet for udendørs idræt.

  • Indendørs idræt: Fra 11. juni er forsamlingsloftet 100 personer, fra 1. juli 250. For personer over 18 år er der desuden krav om gyldigt coronapas.

  • Klubhuse må holdes åbent under reglerne for indendørs idræt.

Med lempelserne af restriktionerne 6. maj kan der nu også arrangeres sociale aktiviteter i forbindelse med de idrætslige aktiviteter. Det vil sige, at en gruppe på træningstur godt kan tage eksempelvis et bagerstop. Sørg dog for at sikre god afstand og hygiejne.

Det kan stadig være aktuelt med tilmelding til træning og tur, så I er sikre på, at I overholder forsamlingsforbuddet. Har I brug for at samles flere grupper á 100 personer, skal der være en klar opdeling mellem grupperne, ligesom deltagere ikke må skifte mellem grupper undervejs i aktiviteten.

DGI Cyklings anbefaler, at man overholder de generelle krav og anbefalinger fra sundhedsmyndighederne:

  • Hvis det er muligt, holdes to meters afstand ved aktiviteter i bevægelse eller ved fysiske anstrengelser. 
  • At man er særlig opmærksom på håndhygiejne – brug håndsprit, hvis der ikke er mulighed for at vaske hænder med vand og sæbe.
  • At host eller nys sker i albuen eller i et papirlommetørklæde.
  • At man skal holde sig hjemme, hvis man har symptomer som for eksempel feber, hoste, muskelømhed – og gå straks hjem selv ved milde symptomer.

Husk at medbringe personlige rekvisitter som slanger, patroner, pumpe, dækjern, vand, energi mm. til dig selv, så du ikke skal låne af andre.

Husk også at møde op omklædt og tage hjem umiddelbart efter endt udendørsaktivitet.

Du kan finde DGIs generelle vejledninger for al idræt her.

Du kan finde inspiration til øvelser i små grupper via Trænerguiden:

Landevejscykling

Mountainbike