Her er DGI Cyklings anbefalinger til en delvis genopstart efter corona

I DGI Cykling glæder vi os over den delvise genåbning af foreningslivet. Der er dog fortsat forbud mod at arrangere træning eller aktiviteter, hvor flere end 10 personer er samlet.

Det anbefales ikke at køre to og to ved fysisk anstrengelse. Det betyder i praksis, at der er mulighed for at køre to og to på sociale ture i roligt tempo og eksempelvis ud og hjem fra intervaltræning. Foto: Lasse Olsson

De nye retningslinjer fra Kulturministeriet omkring udendørsidræt, der kom 13. maj, åbner en smule mere op, noget vi alle har ventet og håbet på.

Det er nu i nogen grad muligt at køre to og to, hvis anbefalingen om en meters afstand kan overholdes. Der er dog forhold, I som cykelklub skal være opmærksomme på. Det anbefales ikke at køre to og to ved fysisk anstrengelse. Det betyder i praksis, at der er mulighed for at køre to og to på sociale ture i roligt tempo og eksempelvis ud og hjem fra intervaltræning.

Det er stadig vigtigt at huske følgende: Der er forbud mod at afholde eller deltage i arrangementer, begivenheder, aktiviteter, træningsaktiviteter eller lignende, hvor flere end 10 personer er samlet.

På baggrund af Sundhedsstyrelsens og myndighedernes generelle anbefalinger har DGI Cykling udarbejdet en række gode råd til delvis opstart af aktiviteter i cykelklubberne.

DGI Cyklings råd til delvis opstart af cykling i foreningsregi:

  • I skal være opmærksomme, hvis I normalt er mere end 10 personer samlet. I så fald er det vigtigt, at I finder en praktisk måde at sikre, at I undgår det i den kommende periode. Benyt evt. tilmelding for at sikre, at I mødes i mindre grupper
  • Lav forskellige mødesteder, hvis der er flere grupper, der kører med afgang på samme tidspunkt eller lav forskudt afgang fra samme mødested
  • Snyd din næse i ærmet - ikke ud i luften
  • Kør gerne med den samme gruppe hver gang
  • Lad jer inspirere til nye måder at strukturere ture og træning på.

Find inspiraton på trænerguiden til sjove øvelser med få deltagere:
Landevej
Mountainbike

  • Medbring slange, patroner, pumpe, dækjern, vand, energi mm. til dig selv, så du ikke skal låne af andre.
  • Deltagerne møder op omklædt og tager hjem umiddelbart efter endt udendørsaktivitet.

Opdateret 14. maj.