Flere motionister vælger grusvejen: Derfor rykker gravel
Der bliver solgt flere gravelcykler end nogensinde før, for gravelcykling er blevet et populært supplement til landevejscykling og MTB. Ifølge DGI-konsulent Peter Meinert kan disciplinen da også noget særligt.
De danske grusveje er længere forbeholdt traktorer og andre firhjulede køretøjer. De senere år er der kommet flere og flere dækaftryk fra tohjulede, for cykelmotionisterne har for alvor fået øjnene op for gravel.
Hvad er gravel-cykling, tænker du måske? Ifølge Peter Meinert, cykelkonsulent i DGI Østjylland, lander gravel et sted midt i mellem landevejscykling, MTB og cykelcross. Og derfor tiltaler genren cykelmotionister fra alle grupper, fortæller han.
"Der kommer folk fra landevejen, der gerne vil lidt væk fra vejene og ud i naturen. Nogle MTB’ere kører også gravel, fordi det giver en anden naturoplevelse, og det er lidt mere roligt og mindre teknisk krævende. I forhold til cykelcross er det mindre intensivt - og så bliver du på cyklen og løber ikke rundt med den," siger Peter Meinert.
Stigende interesse og flere løb
Peter Meinert oplever, at nogle motionister har taget skridtet fuldt ud og udelukkende kører gravel, mens andre bruger det som et supplement til de andre former for cykling. En del landevejsryttere bruger eksempelvis gravel som vintertræning frem for MTB, da gravel og landevejscykling har flere fællestræk.
I DGI mærker Peter Meinert blandt andet den større interesse for gravel ved en stigende efterspørgsel efter arrangementer - samtidig bliver arrangementer som “Kaffegrums og Grusveje” ofte hurtigt udsolgt. Store løb som Hærvejsløbet og Grejsdalsløbet har også taget gravel til sig, og Hærvejsløbet har i 2020 en officiel gravelrute.
"Gravel giver mulighed for både at køre lange ture, nyde naturen og har også et element af adventure over sig, fordi du kan køre helt nye steder, end du ellers har haft mulighed for. Ofte kombinerer ruterne grus og en smule landevej, når du kører fra sti til sti. Det giver en stor grad af frihed på cyklen," siger Peter Meinert.
Let at gå til
Gravel har også den fordel, at det er relativt nemt at kaste sig ud i - uanset hvilken type cykling, du tidligere har kastet dig over. I forhold til cyklecross er det slet ikke så svært rent køreteknisk, og udstyrsmæssigt kan du sagtens komme i gang på enten en landevejsracer eller mtb.
På afstand vil en gravel- og crosscykel måske ligne hinanden, men der er nogle tekniske forskelle på dem: Typisk vil baggaflen på en gravelcykel være lidt længere, kronrørsvinkelen lidt mere afslappet, og kranken en smule lavere end en crosscykel. Man sidder altså mere oprejst og afslappet på en gravelcykel end en crosscykel.
Selvom det mest optimale uden tvivl er at købe en decideret gravelcykel, kan en landevejscykel med ekstra brede dæk eller en hardtail MTB også være fint til en start, mener Peter Meinert, der glæder sig over, at gravelbegejstringen stiger i Danmark.
"Det er fedt, for gravel kan noget særligt og rammer ned i noget, som mange synes godt om: Natur, mulighed for længere ture og samtidig både fart og masser af mulighed for sociale oplevelser," siger han.