Pas på frost og sne: Gør din racer vinterklar

Skal raceren ud på landevejen i vinterhalvåret, skal udstyret være i orden. Det gælder uanset, om du kører på din sommerracer eller har en decideret vintercykel.

At cykle på landevejen om vinteren tærer bare mere på udstyret. Vand, skidt og ikke mindst salt på vejen er dårligt for cyklen, især for kæde men også kassette og klinger.

Selvom vinteren står for døren, behøver du ikke parkere raceren i skuret eller garagen. Du kan sagtens holde formen ved lige på landevejene i vinterhalvåret, det kræver bare, at du er ekstra påpasselig med dit udstyr og din cykel.

Læs også: Få styr på cykeltøjet til efterårs- og vintersæsonen

På den måde kan du undgå at komme hjem med forfrosne fingre eller stå og fryse i vejkanten med mekaniske problemer eller dyre reparationer. Læs med her, så bliver du klar til at indtage vintervejene på din racer:

  • Skal du investere i en vintercykel?

Hvis du næsten har tømt bankkontoen og erhvervet dig en lækker racer, er du nok mere påpasselig med at trække cyklen ud af skuret i frostvejr og med saltede veje. For cykel og udstyr bliver hurtigere slidt om vinteren. Derfor kan det være en fordel med en decideret vintercykel.

Den har typisk nogle år på bagen, og måske er den af aluminium. Selvom carbon ikke kan ruste som metaller, er det væsentligt dyrere og mindre brudsikkert end aluminium og stål i tilfælde af glatte veje og styrt.

Din vintercykel behøver heller ikke være udstyret med samme dyre hjulsæt og geargruppe som din sommerracer. På den måde er to cykler en fordel, da du slipper for at af- og påmontere udstyr alt efter årstiderne, og du slider ikke unødigt på stellet. På den måde kan du med ro i sindet trække vintercyklen ud af skuret eller kælderen og køre ud i kulden, og når foråret vender tilbage, kan du glæde dig over at komme afsted igen på sommercyklen.

  • Tjek din kæde, kassette og klinger

At cykle på landevejen om vinteren tærer bare mere på udstyr end forår- og sommervejr gør. Vand, skidt og ikke mindst salt på vejen er dårligt for cyklen, især for kæde men også kassetten og klingerne.

Når kæden bliver slidt, bliver der længere mellem kædeleddene, og jo længere tid du cykler med en slidt kæde, jo mere slider du på kassette og klinger.

Klinge

Vintervejret er særlig hårdt ved sliddelene.

Læs også: Få færre punkteringer på vintervejene

Hvis du kører med en slidt kæde for længe, kan du i sidste ende være nødt til at skifte alle tre dele, da en ny kæde vil ”hakke” på en nedslidt kassette og klinge.

Skifter du kæde i tide, kan du undgå at skifte alle tre dele hver gang. Der er ingen håndfaste regler for, hvor mange kilometre en kæde kan holde. Det afhænger af vejr, vej og din indsats i forhold til at holde udstyret rent.

  • Bremseklodser

Du skal også være opmærksom på bremseklodserne og fælge (hvis du kører med fælgbremse). Kører du ofte i dårligt vejr, er det ikke usædvanligt, at klodserne skal skiftes en gang hver anden måned, uanset om du har fælgbremser eller skivebremser.

Hvis du slider dine bremseklodser helt ned, vil du komme til at bremse med metallet mod bremsefladen på fælgen, og det vil hurtigt ødelægge dine hjul. Du kan nemt mærke på bremsefladen, hvor slidt den er. Buler den mærkbart indad, hvor bremseklodsen går imod, er det tegn på slid. Fra ny er den helt fald.

En god start på vinteren er derfor at investere i ny kæde, kassette og klinger samt nye bremseklodser. Så er du godt kørende det første stykke tid.

Bremseklodser

Husk at tjekke dine bremseklodser jævnligt. Her er de slidt ned.

  • Skærme er et must

De fleste synes, at skærme ser dumt eller direkte ulirens ud på en racercykel, men skærme er bare ikke til at komme uden om. Det meste af vinterhalvåret kører du på helt eller halvvåde veje, og hvis du ikke vil have vand og snavs langt op af ryggen og våde og kolde fødder i cykelskoene, så er skærme et must. Og det gælder i øvrigt også, hvis du cykler med en eller flere kammerater. For ingen gider at køre bag ham uden skærm.

Læs også: Lys på racercyklen i den mørke tid

Bagskærm

Dine cykelkammerater vil sætte pris på, at du monterer skærme på din vintercykel.

  • Køb vinterdæk

På vintervåde veje vil småsten og snavs på vejen vende sig med den tunge side nedad og de lette – og spidse – sider opad. Derfor oplever du typisk flere punkteringer om vinteren end om sommeren. Derfor er det også en god idé at investere i nogle dæk med større resistens mod punkteringer. Køb et lidt tungere men også mere punkteringsdygtigt sæt, der eventuelt er lidt bredere for at give dig selv mere komfort.

Dæk

Det er træls at stå i vejkanten om vinteren med en punktering, så køb nogle specifikke vinter- eller all-season-dæk med bedre punkteringsbeskyttelse.

Næsten alle dækproducenter laver specifikke racerdæk beregnet til vinterkørsel. Schwalbe Durano Plus er en klassiker, hvis du vil have (næsten) garanti mod punkteringer, mens Continental GP 4 Season og Pirelli Cinturato Velo er lidt lettere udgaver af vinterdæk med mindre rullemodstand.

  • Vinterkædeolie

Da vejene oftest er våde om vinteren, bør du ikke bruge den samme kædeolie om vinteren, som du bruger om sommeren. En sommerolie er oftest en letløbsolie, der er beregnet til at give mindst mulig friktion. Den skylles let af, hvis det regner. På den måde er sommerolien ikke så effektiv om vinteren.

vådolie mtb.png

Læs også: Landevejscykling: Sådan træner du om vinteren

Derfor bør du bruge en kædeolie, der er beregnet til vinterbrug. Eller som minimum en olie, der er beregnet til våde forhold. Den er tykkere, og kan ikke så let skylles af. Du kan også købe en bøtte fedt, så du kan smøre bevægelige dele på cyklen for at forhindre, at vand og salt trænger ind.

  • Saddeltaske

Selvom du måske synes den er ulirens at se på, så er en saddeltaske god at have – især om vinteren, hvor punkteringer sker oftere. Du kan have ekstra slanger, dækjern, pumpe eller CO2-patroner i tasken i tilfælde af punkteringer. Du kan også at have et lille multi-tool, hvis der skal ordnes andre småting undervejs.

Saddeltaske

Mange synes en saddeltaske ser dumt ud, men om vinteren er funktionalitet og praktikalitet vigtigere end udseende på cyklen.

  • Husk rengøringen!

Hvis du cykler om vinteren, så er den vigtigste pointe og så den simpleste: Du skal huske at passe og pleje din cykel. Ellers kan mange af ovenstående punkter være lige meget. For nok er det træls at stå i vådt cykeltøj og vaske cyklen af, men for at give din cykel og udstyr længst mulig levetid, og dig selv de bedste oplevelser på landevejen, skal du vaske den efter hver tur.

Det indebærer som minimum, at du skyller kæden og tørrer den af med et gammelt håndklæde, viskestykke eller klud, inden du stiller den i skuret eller garagen. Ellers vil kæden være rød af rust, næste gang du vil trille en tur.

Der er masser af smarte rengøringsprodukter til cyklen, de fleste ting er ikke livsnødvendige. Du kan sagtens vaske cyklen – rammen – af med vand og opvaskemiddel, men en god ’degreaser’ til kæden, så du kan rengøre den for snavs og olie, inden du tørrer af og smører den med et nyt lag olie, er ikke til at komme uden om.