Nightride: 6 tips til at komme i gang med mørkekørsel
Har du mod på at cykle i skoven i vintermørket? Så er der et par vigtige ting om regler og udstyr, du skal have styr på først.
I vintermånederne kan det være svært at finde tiden til at komme afsted på mountainbiken i dagslys. Men skal de mørke vintermåneder stoppe dig fra at køre en tur i skoven? Naturligvis ikke. Men der er nogle basale ting, du skal have styr på, inden du cykler ud i en skov i vintermørket:
- Hvor må du køre
Der er forskellige regler for offentlig kontra privat skov. Hovedreglen er, at private skove er lukket for kørsel fra solnedgang frem til klokken 6 om morgenen, derfor er mørkekørsel kun tilladt efter aftale med den lokale skov- eller lodsejer.
I offentlige skove – kommunale skove og statsskove – er der adgang på stier og veje døgnet rundt, året rundt. Her kan du uden problemer tage en tur på mountainbiken en vintermørk aftentime.
Kig evt. efter skiltning og farve på stolper ved indgangsveje til skoven:
- Røde træstolper = statsskove
- Sorte træstolper = kommunale skove
- Brune træstolper = private skove
Er du stadig i tvivl om ejerskabet, kan du søge på kort på www.ois.dk og finde ud af ejerskabet.
- Lygter
Skal du køre i mørket, skal du selvfølgelig have en god lygte. Køb en lygte med min. 800 lumen, en almindelig cykellygte er ikke nok.
Det optimale setup er at have en lygte fastmonteret på styret samt en lygte monteret på din hjelm, der følger dit blik/synsfelt. I forhold til baglygte kan du nøjes med en lille diode lygte, som også kan bruges til kørsel til og fra skoven. Færdselsloven gælder også i skoven, så du vil følge loven skal du også have baglys på her.
Husk også, at mange lygter ikke er godkendt til kørsel på offentlig vej, da de ikke overholder lovens krav til batterilevetid, derfor skal du have et ekstra sæt lygter på til kørsel til og fra skoven.
- Indstilling af lyskegle
Det er som sagt optimalt med en pandelampe eller lygte monteret på hjelmen. Men lyskeglen skal ikke pege for langt ud i mørket, ligesom den heller ikke skal pege direkte ned på forhjulet. Hjelmlygten eller pandelampen skal gerne lyse fire-fem meter frem foran dig, så du kan se et stykke frem på sporet.
Sørg også for, lygten sidder ordentligt fast, så den ikke rykker sig rundt under kørsel, hvis du f.eks. skal forcere rødder eller et drop.
- Kig frem
Du skal sørge for at kigge så langt frem som muligt. Du skal ikke kigge ned på forhjulet. Kig frem og læs terrænet. Hvis du for eksempel kigger på roden lige foran dig, er det helt sikkert, at den vil volde problemer, men hvis du i stedet kigger langt frem, vil du være meget bedre til at absorbere roden. Dette gælder selvfølgelig også, når man køre i dagslys, men problematikken er bare mere udtalt i mørke.
- Kør helst med andre
Når du kører i mørket, tilføjer du et ekstra risikomoment, og du skal for alt i verden ikke ud i en situation, hvor du ligger skadet alene ude i en mørk skov. Det er koldt, og der kan gå lang tid, før der kommer nogen forbi. Kør derfor altid sammen med andre.
Hvis du endelig kører alene, så sørg for ikke at køre steder, du ikke kender, og kast dig ikke ud meget tekniske spor, som du kan have svært ved. Et spor bliver sværere, når du kan se mindre.
- Køreteknik i mørke
Det er svært at øve mange af de kendte køreteknikker i mørke, da du simpelthen ikke kan se godt nok. Dog kan dele af din teknik blive forbedret af kørsel i mørke.
Du vil skærpe din reaktion på cyklen, da du vil komme til at køre over mange ting, som du ikke ser på grund af manglende lys og måske løvfald fra efteråret. Altså du vil ofte opleve, at cyklen skrider lidt, at du kører ind i sten og rødder, som du ikke har set og derfor ikke er parat på. Her vil din krop automatisk reagerer og (forhåbentligt) redde dig.
Jo mere du oplever dette, jo hurtigere og bedre vil du blive til at styre ud fra cyklens reaktioner, og ikke alene ud fra hvad du ser, og hvad du kan forberede dig på.