Guide til cykelvalget: Skal din racer være carbon eller alu?

Man kan let tro, at et carbon-stel er det eneste rigtige, når man vil købe en racercykel. Men er du ny i cykelsporten, så skal du alligevel tænke dig om.

En carboncykel vil typisk være 3.000-5.000 kroner dyrere end en tilsvarende model i aluminium med det samme udstyr. Derfor kan en aluminiumscykel være et fornuftigt alternativ. Foto: iStockphoto

Carbon eller aluminium? Et klassisk dilemma, når man som ny i cyklingens verden står over for at købe en racercykel. Carbon, eller kulfiber som det i virkeligheden er, giver cykelproducenterne mulighed for at fremstille superlette og stive cykler, men priserne er også derefter. Derfor vil vi forsøge at gøre dig klogere på, om din næste cykel virkelig behøver at være af carbon, eller du kan nøjes med en aluminiumsracer.

Læs også: Første racercykel - tips til at vælge

Den mest mærkbare forskel på carbonracere og cykler i aluminium var i mange år vægten. Carbon er et superlet materiale, og selv en carboncykel i den billige ende kan sagtens veje mindre end otte kilo. I dag er aluminiumscykler dog blevet betydeligt lettere, og vægt er ikke alt.

I stedet vil den største forskel sandsynligvis ligge i køreoplevelsen, hvor en carboncykel simpelthen føles stivere og mere livlig end en racercykel i aluminium. Det er svært at forklare, men når man har prøvet begge dele, er man ikke i tvivl. En anden stor fordel ved carboncykler er komforten, eftersom carbon også virker stødabsorberende. Du vil opleve, at du kan cykle længere uden ubehag på en carboncykel.

Mange fordele, men også dyrere

Det lyder alt sammen meget godt, men der er selvfølgelig også en hage; en højere pris. Det skyldes, at der ligger en større proces bag udviklingen og produktionen af en cykel i kulfiber, ligesom materialet er dyrere end aluminium. En carboncykel vil typisk være 3.000-5.000 kroner dyrere end en tilsvarende model i aluminium med det samme udstyr. Det betyder også, at en aluminiumscykel i samme prisklasse som en carboncykel vil være bedre udstyret.

Læs også: Udstyr: Tips til køb af racercykel

En aluminiumscykel kan derfor være et fornuftigt alternativ. Udover at være billigere end carbon er aluminium ligeledes et stift og stærkt materiale. En aluminiumscykel er også mere hårdfør og mindre sårbar over for styrt end en carboncykel. Selvom aluminiumscykler er blevet betydeligt lettere med årene, må man regne med et plus på omkring 300-500 gram på vægten i forhold til carbon, alt efter model og størrelse.

Den største ulempe ved aluminium er dog komforten. Aluminium giver ikke efter på samme måde som carbon, så døjer du lidt med ryggen eller et par andre småskavanker, kan det være pengene værd at ofre lidt ekstra for at få bedre komfort.

Overvej dit behov og brugsmønster

Skal man forsøge at drage nogle konklusioner, kan man sige, at du bør overveje en carboncykel, hvis du stiller høje krav til dit udstyrs stivhed, vægt og komfort, samt hvis du gerne vil træne regelmæssigt flere gange om ugen. Her vil en god aluracer også kunne opfylde dine behov, men du vil få øget glæde af en carboncykel og de egenskaber, som den tilbyder.

Læs også: Sådan foregår et 'bikefit'

Er du ny i sporten og måske i tvivl om, hvorvidt cykling er noget for dig, kan en cykel i aluminium være det bedste valg. Den er billigere, mere hårdfør, stadig forholdsvis let, og den ringere komfort betyder mindre, hvis du alligevel kun cykler i en time eller to ad gangen. Det er også en vigtig pointe, at alle carboncykler ikke er af lige god kvalitet. Det kan i realiteten betyde, at du får en bedre cykel ved at ofre 10.000 kroner på en rigtig god aluminiumsracer end 10.000 kroner på en halvdårlig carboncykel med ringere udstyr. 

Desuden betyder den lavere pris, at du kan have et lidt mere afslappet forhold til, hvordan du behandler din cykel, og hvor du opbevarer den. Og finder du efter nogen tid ud af, at det der landevejscykling alligevel ikke var noget for dig, så kan du bruge din aluminiumsracer som en rigtig god cykel til arbejdet eller studiet.