Guide: Gode råd til bedste køb af racercykel og udstyr

Du må ikke gå ned på udstyr - hvis du spørger din cykelhandler. Tjek vores anbefalinger til valg af cykel, gear og tilbehør.

Hvilken cykel skal jeg købe? 
Hvor mange penge koster en god racer?

Det er to af de mest hyppige spørgsmål, som vi cykelinstruktører i DGI møder i cykelklubben eller til vores arrangementer. 

Vores svar lyder altid: 

Hvad er din ambition med din cykling? 
Hvad er dit budget? 

Tips til at blive godt kørende i landevejscykling

Stil dig selv nedenstående spørgsmål. Så bliver du klogere på det optimale valg til dig: 

1: Hvor vil du cykle hen?

Hvor ofte vil du cykle? Hvor langt vil du cykle? Vil du deltage i cykelløb? Når du har styr på det, er det lettere at finde en cykel, der matcher din mission. 

Tag med til cykelløb og stævner hos DGI

2: Hvad er dit budget? 

Du behøver ikke at sprænge banken for at komme i gang. Du kan blive fint kørende for omkring syv til ni tusinde kroner for en ny, god racercykel. 

En anden mulighed er at købe en brugt cykel. Det åbner for at opgradere kvaliteten - uden at bruge flere penge.

Tip! Køber du en brugt cykel, bør den ikke have kørt mere end to sæsoner.  

3: Hvad er din cykelstil? 

Selve opbygningen af cyklen bliver kaldt geometrien. Den varierer meget på de forskellige cykelmærker. Det vil sige, at to cykler ikke føles ens, selvom de har samme størrelse i stel.

Nogle racercykler er korte i rammen andre lidt længere.

De fleste mærker har i dag modeller, som er tilvirket under hensyntagen til motionsrytteren med en mere afslappet geometri.

4: Hvor mange gear ønsker du? 

Gearskift og bremsegreb er i dag en integreret enhed. Det betyder, at du kan skifte gear uden at flytte hænderne fra styret.

De fleste geargrupper i dag leverer præcise og hurtige skift, der giver en fornemmelse af en velsmurt maskine. Forskellen i prisen ligger i vægt, holdbarhed og præcision i skiftene.

De sidste par år har elektroniske gearskift gjort sit indtog på de dyrere geargrupper. Det vil sige, at gearskiftet er batteridrevet og justerer sig selv ind til præcise og hurtige skift. Prisen er dog også i den højere ende.

5: Hvilket kranksæt ønsker du?  

De fleste racercykler bliver i dag leveret med tio tandhjul (klinger) foran og en kassette med enten 10 eller 11 tandhjul bagpå.

Som motionsrytter vil de fleste have stor glæde af et såkaldt kompakt kranksæt. Her har klingerne foran henholdsvis for eksempel 50 og 34 tænder i stedet for det normale kranksæt, som har 53 og 39 tænder. Det gør det let at finde det gear, der passer, når du er i færd med at passere stigninger. Som bonus undgår du at overbelaste knæene ved forkert indstilling.  

Du kan få kassetten bagpå med forskellige gearinger. Her kan en 12/25 eller 12/27-kassette være et godt valg. Fanger cykelfeberen dig rigtigt, kan du med denne gearing også klare en tur i bjergene sydpå. 

6: Hvor bred skal din saddel være?

De fleste fokuserer på stel og styr, når de skal købe cykel. Men sadlen har stor betydning for din komfort og dermed udholdenhed og lyst til at træne.

Mange cykelhandlere har et måleinstrument, der kan afgøre saddelbredden, så du sidder bedst muligt. Du skal ikke blive overrasket over den begrænsede eller manglende polstring – det fungerer bedst sådan. Der er også specielle sadler til damer.

7: Vil du cykle med fødderne? 

Ja selvfølgelig vil du det! Men er du også parat til at give den ekstra gas med fodpedalen? Cykelsko og klikpedaler er en lille investering med stor effekt. Du oplever et meget bedre tråd og en større komfort, når du træner. 

Tip! Det er ikke farligt at bruge klikpedaler, men øv dig først et par gange stående og derefter i lav fart. 

Få hjælp af professionel til at indstille din cykel  

De færreste kan hoppe op på en cykel første gang og konstatere, at den føles helt rigtigt. Føler du, at din cykel ikke passer dig? Får du ondt i ryg, arme eller bag? Så tag forbi din cykelhandler og køb hjælp til at justere eller udskifte saddel, frempind, styr og så videre. Din køreoplevelsen bliver så meget bedre, når cyklen passer.

Når du over tid bliver fortrolig med cyklen, kan du selv arbejde med at lave justeringer af din position.

Tip! Hvis du begynder at justere din cykel på egen hånd, er det vigtigt, at du kun flytter saddel og styr få millimeter af gangen.

Rigtig god tur på landevejen!