8 tips til mere fart på sporet: Lær at styre øjne og hoved

Hvis du gerne vil øge din fart på mountainbiken, skal du først lære at læse sporet med øjnene og have hovedet med dig. Her er en række tips til, hvad du skal gøre.

Vil du øge din fart på sporet, skal du lære at læse sporet med øjnene. En af metoderne er at køre de svære spor eller de stræk, der driller dig, langsomt. Brug øjnene og lav en analyse af hvordan, du skal køre det i høj fart. Som hvis du ”skriver en manual” inde i hovedet. Foto: Claus Hilmar

Mange mountainbikere vil gerne kunne hæve farten ude på sporet. For det er lækkert at kunne kaste cyklen rundt i de svære sving i et singletrack, mens du suser henover skovbunden. Og har du et mål om at kunne give den mere gas på sporet, så skal du læse med her.

Læs også: Guide: Sådan vælger du den rette MTB

Først og fremmest er det vigtigt at slå fast: Det nytter ikke noget at sætte mere fart på mountainbiken, hvis du sætter sikkerheden over styr. Der er altid risiko for styrt i MTB, men der er ingen grund til at opsøge uheld. Målet er derfor at køre hurtigere – og samtidig få det til at se let ud.

Er du ny på MTB, vil du i starten forsøge at styre gennem udfordringerne ude på sporet på samme måde, som du i starten er nødt til at hakke dig gennem stavelserne, når du skal lære et nyt sprog. For at få mere fart i cyklen, skal du have held med at styre opmærksomheden til kun at se, hvad den har brug for og sortere alt det andet fra – automatisk. At blive flydende i MTB`sk, så at sige.

Læs også: Video: 5 tips til grundpositionen

Få hovedet med dig

At blive flydende i MTB`sk betyder, at du kigger efter de steder, cyklen skal bruge undervejs: Droppet, stenene, rødderne, grenene. Du registrerer det alt sammen, men det glider så lidt i baggrunden. Langsomt er det underlaget, svingets kant, den faste landingsplads og det lige stræk, som nærmest lyser op og kalder på dækkenes kærtegn, der fanger øjnenes opmærksomheden.

Som bonus gør denne træning dig bedre til at nyde turen i skoven, fordi du ikke behøver holde øje med hver en tomme af sporet. Så selv hvis du ikke ønsker at blive hurtigere, vil denne træning gavne dit udbytte af en cykeltur i naturen.

Læs også: Cykeltøj for dummies: Det skal du bruge

Mountainbike foregår på mange måder også mellem ørerne, og derfor er kørestilen også en forlængelse af det mindset, du har med ud på cyklen. Så det handler også om, hvad du motiveres af: Er det oplevelserne på sporet, i naturen, eller er det dine præstationer og jagt på forbedringer, du vægter? For hvis du drømmer om mere fart, skal du også have fat i den mentale side af ligningen. 

4 øvelser til at træne øjnene

  1. Kør lette spor. Enten fordi de er en lettere graduering, eller fordi du kender dem som din egen baglomme. Det giver dig mulighed for at se bort fra balladen og koncentrere dig om at se din rute. Sporet vil efterhånden føles lettere og lettere, og så er det tid til at presse farten.

  2. Kør det svære spor langsomt - eller måske bare nogle af de stræk, der driller dit fokus. Brug øjnene og lav en analyse af hvordan, du skal køre det i høj fart. Som hvis du ”skriver en manual” inde i hovedet. Når du har gjort det nogen gange, stiger tempoet lidt af sig selv, men du vil stadig høre stikordene blive læst højt i baghovedet. Hvis du nogensinde kommer af din cykel, kan denne øvelse også gennemføres til fods – en gå eller løbetur.

  3. Find et let spor, eventuelt bare en sti i skoven, og kør det i godt tempo. Når du flytter øjnene frem i sporet, fanger du et objekt derude – et træ, et sving, en rod. Nu holder du fokus på denne, og flytter ikke dine øjne fra den. Det perifere syn og din fleksibilitet kan få dig gennem alt det, du møder på vej derud. Når du er fremme, flytter du øjnene igen. Dette træner din evne til at fange de vigtigste objekter i første forsøg. Husk det skal være et let spor eller en skovsti – pludselige ubehageligheder er forbudt!

  4. Der er altid steder, hvor vi ikke får farten ordentligt med. Vælg et teststræk af passende sværhedsgrad - og meget gerne med lange passager, der går svagt nedad. Tæl hvor mange gange du bremser, og hvor mange gange du træder i pedalerne. Næste gang prøver du at komme gennem med færre antal.

4 øvelser til at træne hovedet

  1. Skal du flytte dine mentale grænser, bliver du nødt til at udfordre dem. De gange det går skævt, vil du værdsætte, hvis du gør det til en vane at tage udfordringerne i små bidder. Det vil sige kun tage en lille udfordring af gangen – og så til gengæld gøre det ofte.

  2. Manglende koncentration er uden tvivl den mentale faktor, der koster mest i forhold til fart og sikkerhed. Det kan heldigvis trænes. Find de fokus punkter, der er vigtigst for, at du vil have større succes med udfordringerne – hælene ned, følg det bedste spor, tungt baghjul, angrebsposition, se frem osv. Find kimen til det du mangler, og sæt den på repeat i baghovedet, når du kører ud på sporet.

  3. Husk at fejre det der lykkes, og hold styr på perspektivet. Det, vi giver opmærksomhed, bliver efterhånden rutine. "Jeg fik lagt cyklen godt ned i svingene i dag, og havde en god, stabil angrebsposition. Så nu har jeg et godt udgangspunkt for at få hældroppet til at lykkes i de store sving også."

  4. Hvis din mentalitet er til forsigtighed, så vær stolt af det – og stå ved det. Find din plads på sporet ud fra dine begrænsninger, og lad være med at måle dine fremskridt op imod andre.