Klikpedaler eller flats på MTB: Hvad skal du vælge?

Er du ny på mountainbike, kan det være svært at finde hoved og hale i, om du skal vælge flats eller klikpedaler. Denne guide forsøger at give dig overblik over fordele og ulemper.

Er du tryg ved at have foden spændt fast i pedalerne, som mountainbikeren her på billedet, så er klikpedaler et godt valg. Er du ny i sporten, og vil du gerne have fri bevægelighed i foden, skal du nok gå efter flats. Foto: Claus Hilmar

Der følger sjældent pedaler med, når du køber en ny mountainbike. Selvom de kan virke lidt ubetydelige for dig som nybegynder, så er pedaler ikke noget du bare skal springe let og elegant henover. Pedaler er nemlig altafgørende, for det er dem, du driver din nye mountainbike frem med. Sammen med benmusklerne selvfølgelig.

Læs også: MTB-instruktør til nybegyndere: Glem alt om klikpedaler

Valg af pedaler i mountainbike kan nærmest være en religion, og der findes groft sagt to typer pedaler: Klikpedaler og flats. Hvad så er bedst, spørger du måske? Det er der ikke noget entydigt svar på, for der er fordele og ulemper ved begge typer af pedaler. Svaret afhænger derimod af, hvad du prioriterer som værende vigtigst for din køreoplevelse og komfort på cyklen.

Som nybegynder vil det for de fleste være en fordel med flade pedaler, fordi de giver dig fleksibilitet og tryghed på cyklen. Jes Dabelsteen fra Dansk Mountainbikeskole gennemgår her nogle af de plusser og minusser, der er ved begge pedaler. Så du er bedre rustet til at vælge den type, der passer til dig:

Flats

Mange mountainbikes kommer ofte uden pedaler, og ellers følger der nogle billige og dårlige med, som dem der også sidder på din normale hverdagscykel. Det er en flad pedal, men ikke den gode ’platformpedal’. Platformpedalen har en større overflade end en normal ’bycykelpedal’, og så har den små ’pins’ som er beregnet til at give et ekstra godt greb til sålen. De kan også give nogle flotte blå mærker på skinnebenet og lidt sår, som de fleste nok kommer til at opleve en gang imellem. 

De flade pedaler giver dig en stor overflade at træde med, som du kan bruge med helt almindelig fodtøj, for eksempel dine kondisko. Derfor behøver du ikke også investere i nye cykelsko, hvis du er ny på MTB.

Fordele:

  • Du kan hurtigt få foden fri af pedalen, hvilket giver en tryghed. At føle sig tryg er altafgørende for at kunne lære nye teknikker.
  • Du kan placere foden mere frit på pedalen, hvilket gør dig mere fleksibel på cyklen.  

Ulemper:

  • Du kan ikke aktivere din hoftebøjer-muskel i dit tråd, hvilket gør dit tråd mindre kraftfuldt.
  • Du træder mindre godt på ujævne underlag, idet cyklen kan hoppe under dig, og du kan dermed miste pedal-fæstet - dette gælder også ved hop og drop.

Fodposition flade pedaler

Du skal placerer din fod cirka midt på pedalen. Tænk på du står på en stige med smalle trin. Hvis du står for langt tilbage eller for langt fremme, står du ikke godt. Det samme gælder med platformpedaler.

Læs også: Guide: Sådan vælger du den rette MTB

Akslen på din pedal skal cirka være 1-2 cm bag dit bredeste sted på foden. Så har du styrken, samt du kan stadig arbejde i dit ankelled og aktivere lægmusklen.

Flats pedaler MTB.jpg

Klikpedaler

Klikpedaler fungerer ligesom dem, du ser på en landevejscykel: Der sidder en klampe monteret under din cykelsko, og den passer til klampen på pedalen, som du 'klikker' foden i. Der findes mange forskellige typer klikpedaler. Nogle kan du kun klikke dig i fra én side, andre kan fra to sider, hvilket gør det nemmere at komme i pedalerne. På mange klikpedaler kan du også indstille bindingen. På den måde kan du vælge en løs binding, som er nem at klikke sig ud, hvis du er lidt nervøs over at 'sidde fast'. Som oftest skal du vride foden i retning væk fra cyklen for at komme fri af pedalen.

Fordele:

  • Du er stærkere, da du kan aktiverer din hoftebøjer-muskel i dit tråd.
  • Du kan træde på ujævnt underlag. Du mister ikke kontakten til pedalen på hop og ujævnt underlag.  

Ulemper:

  • De kan i starten gøre dig utryg på cyklen, fordi du “hænger fast”, hvilket medfører du har sværere ved at lære teknikker mm. Det kræver lidt øvelse at lære teknikken med klikpedaler, så du undgår situationer, hvor du ikke får klikket dig ud i tide. Derfor er risikoen for styrt også større.
  • Nogle klik-systemer har meget lidt “float” (float angiver, hvor meget klampen tillader skoen at give sig på pedalen), hvilket låser din fods position i pedalen, og det gør det sværere for dig at rotere dine ankler i eksempelvis svingteknik.

Klikpedaler MTB.jpg