Den åbne skole giver plads til Dans og Musik

To gange på to uger har 5. klasserne på Højmarkskolen i Holsted haft besøg af instruktører fra Dans og Musik, og det har givet både motion, grin og gode oplevelser. De har oplevet både Line Dance og folkedans, og vi besøgte dem, mens de prøvede kræfter med danse som Fætter Mikkel og Pigernes Fornøjelse til tonerne af en harmonika.

Det giver en helt specielt stemning, når man danser til rigtig live musik, og det kunne mærkes i gymnastiksalen, hvor både blev danset i rundkreds og på række. Som det er tradition i folkedansen, blev der også skiftet partner ofte, så alle drengene fik danset med alle pigerne, og der var ikke – i hvert fald ikke ret meget – generthed omkring at tage hinanden i hånden og tage en svingom.

Et godt tilbud til folkeskolen

Musik og bevægelse er et af temaerne i idrætsundervisningen i folkeskolen, og derfor var det helt naturligt for klasse- og idrætslærer Jens Peter Jørgensen at tage i mod tilbuddet fra DGI Sydvest Dans og Musik:
”Jeg kan kun anbefale det til andre. Det har været en fantastisk oplevelse, hvor vi har fået pulsen op samtidigt med, at det har nedbrudt nogle barrierer mellem børnene.” Han fortsætter: ”I Folkedans eller Line Dance har alle børnene de samme forudsætninger - vi starter alle fra bunden.”

Jeg kan kun anbefale det til andre. Det har været en fantastisk oplevelse.

Jens Peter Jørgensen, Lærer på Højmarkskolen i Holsted

Fakta

Tilbuddet om besøg af instruktører fra DGI Sydvest Dans og Musik gælder stadig for alle skoler i DGI Sydvests område, der dækker Varde, Vejen, Esbjerg, Billund og Fanø kommuner.

Hvis I er blevet nysgerrige kan I kontakte kontoret på sydvest@dgi.dk.

Kan bruges på alle klassetrin

Tilbuddet fra de frivillige i Dans og Musik kan bruges på alle klassetrin, og der har været rigtig mange skolebesøg allerede. Folkedans kan bruges helt ned i indskolingen, hvor der mest bruges sanglege, der kan øve børnenes rytme/puls forståelse. Line Dance passer bedst på mellemtrin og udskolingen, da trinene udfordrer både motorikken og hukommelsen.

Koncentration – og lidt fjollerier

Tilbage i gymnastiksalen er instruktøren Birgit Knudsen ved at forklare, hvordan rækken først skal ’skrælle bananen og derefter lave bro bro brille. ”Hvad f… er det?” kommer det interesseret fra en dreng med brynene rynket koncentreret. Han genkender dog hurtigt bevægelsen med at danne bro med armene, så resten af rækken kan komme igennem.

Der bliver i det hele taget kløet godt på i hele salen, selvom nogle børn dog stadig har overskud til at lave deres egen version af det lille høflige nik, som man møder hinanden med inderst i cirklen. Ingen får dog heldigvis sat en rigtig skalle ind på partneren – de passer på hinanden.

I midten af det hele står Bendix Rødgaard med sin harmonika og hjælper til ved at give de helt rigtige markeringer i musikken. ”Det er her vi skal starte,” kommer det sikkert fra en pige, der hurtigt har lært at afkode musikken. De voksne i salen kan genkende mange af sangene, men for børnene er det ganske uvant at høre det instrument. De lader sig dog gribe af stemningen med høje sidehop og armkroge, der næsten sender pigen flyvende tilbage i rækken.