Esporten kommer ind i foreningslivet

Siden starten af 2017 har esport oplevet en massiv tilvækst i spillere, tilskuere og popularitet. Derfor arbejder DGI Midt- og Vestsjælland på at få både gamere og idrætsforeninger til at få øjnene op for hinanden.

DGI Midt- og Vestsjælland arbejder på at få gamerne ind i foreningslivet. Der er nemlig fordele for begge parter.

Kan du nikke genkendende til titler som Counter-StrikeLeague Of Legends og FIFA? Så er der en god chance for, at du også har hørt om esport. Interessen for at spille 'seriøse konkurrence computerspil' er nemlig stærk på opadgående – især blandt de unge.

Det har man også bemærket hos DGI Midt- & Vestsjælland, som nu for alvor er gået ind i arbejdet med at bygge bro mellem de mange midt- og vestsjællandske gamere og idrætsforeninger. Derfor har landsdelsforeningen nu dedikeret en fuldtidsstilling til at sætte fokus på udvikling og udbredelse af esport i de midt- og vestsjællandske kommuner.

”Esport kræver en høj grad af struktur, kommunikation, respekt og vedholdenhed, hvis man virkelig ønsker at blive god til det. Der er vildt mange gode sociale ting, som man kan hente ud af disse esport spil. Jeg er sikker på, at foreningslivet og esportspillerne kan lære utroligt meget af hinanden, og jeg tror egentlig også, at de har brug for hinanden", udtaler Christian Cramer Nielsen, esportskonsulent hos DGI Midt- og Vestsjælland.

Hvad er e-sport?

På verdensplan spiller tæt ved to milliarder mennesker computerspil, og heriblandt er der flere hundrede millioner e-sportspillere.

Danmark er en af verdens førende nationer i e-sport, blandt andet med verdensmestre i FIFA Interactive World Cup og flere professionelle spillere og hold i Counter-Strike (CS:GO), DOTA 2 og League of Legends (LOL) med sponsorkontrakter.

Samtidig er der rigtig mange, der gamer på amatørbasis og med vennerne.

Esport har brug for organisering, kvalitet og etik

DGI Midt- og Vestsjælland ønsker at støtte dannelsen af nye foreninger eller afdelinger under eksisterende foreninger med esport, fordi aktiviteten engagerer mange unge. Esporten har et stort potentiale, da det både kan styrke de eksisterende fællesskaber i foreningen, og samtidigt skabe nogle helt nye.

"Som tingene ser ud lige nu, så sidder esportspillerne hjemme på værelserne og træner online med venner og fremmede. Alle disse tusindvis af spillere er organiseret i et virvar af online fællesskaber, som ikke er foreningsbaserede. I mine øjne har esporten brug for organisering, kvalitet i træning, etik og retningslinjer for adfærd, demokrati og sportsånd. Det kan en organisering af esporten i foreningslivet helt sikkert hjælpe med", fortæller Christian Cramer Nielsen.

Han påpeger desuden, at esport er en god anledning til at lære unge om demokrati, organisering og sportens positive værdier. Den rummer tillige samme forventninger til frivillighed og engagement, som de traditionelle idrætsgrene.

Større aktivitetsudbud og flere unge i foreningen

Når den lokale idrætsforening tilbyder esport, kan det eksempelvis være med til at styrke gamernes sociale liv ved at flytte dem fra de mørke værelser og hen i foreningens fællesskab, hvor de bliver en del af noget større og oplever personlig udvikling.

"Foreningerne får med Esport flere unge i foreningen, og det er en målgruppe, som de ofte har svært ved at fastholde. Nuværende og nye unge medlemmer kan få mulighed for at dyrke både esport og idræt”, pointerer Christian Cramer Nielsen.

Derfor vil DGI Midt- og Vestsjælland ikke bare kigge på, mens esporten udvikler sig i online fællesskaber og langt fra de traditionelle og betydningsfulde værdier, som foreningslivet er flagskib for i Danmark.

"Selvom esporten allerede er kæmpe stort, og måler sig med fodbold og håndbold tilsammen i antal spillere, så tror vi på, at interessen vil vokse markant over de næste år. I foreningerne kan vi skabe gode rammer, for dem som bare elsker at spille spillene sammen. Alting skal ikke bare gå op i elite og kommercielle aktører, så ender vi med at glemme at hylde passionen for aktiviteten i sig selv", siger Christian Cramer Nielsen.

DGI Midt- og Vestsjælland er allerede i gang

I februar og marts 2017 afholdtes de første informationsaftener for landsdelenes bestyrelser. Disse informationsaftenener har ledt til mange nystartede forløb, hvor DGI Midt- og Vestsjælland har hjulpet foreningerne i gang med esporten.

"Der er et helt unikt drive og engagement hos foreningerne, når det kommer til esport. Så snart jeg har været ude til første møde omkring opstart af esport, så er de hooked, og det går stærkt med at få udviklet aktiviteten", udtaler Christian Cramer Nielsen.

Ved siden af udviklingen af foreninger, er DGI Midt- og Vestsjælland også i gang med at lave samarbejder med kommuner og herunder uddannelsesinstitutioner omkring opstart af esportsundervisning og esportsarrangementer, såsom turneringer og LAN-events.

Derfor er e-sport interessant for idrætsforeningerne

  • 71% af alle 13-årige drenge spiller mindst 2 timers computerspil om dagen.
  • Danmark er en af verdens førende nationer inden for e-sport med flere spillere og hold blandt verdenseliten.
  • E-sport i foreningslivet styrker børn og unges evner til at samarbejde og indgå i fællesskaber
  • E-sport i foreningslivet styrker børn og unges sociale liv og relationer under fællesskabet
  • E-sport i foreningslivet styrker børn og unges koncentrations-, koordinations- og reaktionsevner
  • E-sport i foreningslivet styrker børn og unges evner til at tænke taktisk og lægge strategier
  • E-sport i foreningslivet styrker børn og unges selvværd og talent med kontinuerlig træning
  • E-sport i foreningslivet kan skabe et nyt fællesskab i idrætsforeningen omkring de unge
  • E-sport i foreningslivet kan dyrkes af alle på tværs af alder, køn, baggrund m.m.