"Jeg føler mig tryg"

Gravid-hold tilbyder forståelse for den sårbarhed mange gravide føler i forbindelse med træning.

Ditte Marie Madsen vedligeholder formen. Hun vil have en så stærk krop som muligt til fødselen. Foto: Camilla Thorsø Lund

I DGI Huset i Aarhus bevæger kvindekroppene sig lystigt til popmusik. Farvestrålende sportstøj fremhæver de kuglerunde maver på kvinderne, som er mødt op til træning for gravide.

En af kvinderne er folkeskolelærer Ditte Marie Madsen, som er i uge 32 af sin første graviditet. Hun kommer for at styrke kroppen, så hun kan holde sig sund og rask under graviditeten.

Jeg synes, det fungerer meget professionelt, og jeg føler mig tryg,”

Ditte Marie Madsen

”Det er tungt, der midt foran, og jeg skal være ekstra opmærksom på min holdning; på core og ryggen. Det er i virkeligheden det, jeg ønsker at styrke,” fortæller hun.

Sammenhold og fælles forståelse

Ditte Marie Madsen er glad for, at de andre på holdet også er gravide, for det giver en fælles forståelse for, hvad gravide kan holde til, når de træner.

”Det er rart kun at være blandt gravide, så jeg ikke skal stå blandt andre motionister og sige til eller fra. Der er faktisk trænere, der ved noget om gravide og træning, når jeg kommer her. Jeg synes, det fungerer meget professionelt, og jeg føler mig tryg,” siger hun.

Træneren Astrid Toft guider og motiverer Ditte og de andre gravide på DGI’s ’Før fødsel motion’-hold. På holdet arbejder kvinderne med muskel- og kredsløbstræning, og styrker de dele af kroppen som er under forandring i graviditeten.

”Det skal give mening for dem, og det skal være noget, de kan bruge i forbindelse med deres graviditet. Derfor putter jeg mange bækkenbunds- og vejrtræningsøvelser med ind i træningen, men træner også rigtig meget inderlår, balder og stabilitet omkring lænden, fordi det tit er den, der ryger, når man bliver gravid,” fortæller hun.

Hensyn til maverne

Astrid Toft mener, at det er godt for gravide at træne på hold, der er tilpasset netop dem. Hvis de havde trænet på almindelige hold, ville der ikke blive taget et lige så stort hensyn til dem.

”Jeg tror, at det er rart, at de kommer ind et sted, hvor der bare er plads til, at man er gravid. Et sted, hvor fokuspunkterne også ligger der, hvor det er mest relevant for gravide at træne,” siger Astrid.

Og Ditte er enig:

”Der er fokus på vejrtrækning og bækkenbund, hvilket giver god mening for mig. Øvelserne er tilpasset os gravide, sådan at vi for eksempel ikke skal ligge på maven,” siger hun.

Maven kan nemlig føles mere sårbar i den gravide tid.

Derudover er der fokus på en række områder, som man ikke træner på et almindeligt træningshold.