Sådan påvirker yoga din krop

En yogatime kan gøre dig mindre anspændt, mere afslappet og give fornyet styrke. Og der flere årsager til den positive effekt.

Yoga støtter helt bogstaveligt din krop. Med yoga styrker du nemlig den kernemuskulatur, der holder dig oprejst. Foto: Hanne Duus Nielsen

Yoga er godt for krop og sind - det er der bred enighed om. Og for at forstå hvorfor, skal du på opdagelse i anatomien og se på, hvordan yoga påvirker muskler, knogler og kredsløb.

”Yoga styrker vores kernemuskulatur - altså de støttende muskulaturer i kroppen, der holder os oprejst og i korrekt holdning. Kerne- og holdningsmuskulaturen er i konstant bevægelse i dagligdagen, og hvis den bliver forkert aktiveret, bliver belastningen skæv, og så kommer der irritation og hævelser omkring led, sener og ledbånd. Det kan yoga modvirke,” fortæller Ghita Heath, som er kiropraktor ved Sofiendal Fysioterapi og Kiropraktik i Aalborg.

Få styr på blodtryk, puls og fordøjelse

Din bevægelighed er afhængig af smidigheden i dine led. Her hjælper yoga i høj grad – specielt fordi mange yogaøvelser roterer omkring rygsøjlen og hofterne, hvor der ligger en masse energier.

”Når du laver de roterende yogaøvelser, masserer du dine indre organer. Samtidig har det en ekstra positiv effekt at bruge vejrtrækning, for når du fylder kroppen med luft, kan du få endnu mere stræk og efterfølgende afspænding,” fortæller DGI landsinstruktør og fysioterapeut Anja Dührr.

I en travl hverdag sender vi meget energi til musklerne, og adrenalinen stiger let. Det kan være nødvendigt, hvis vi skal præstere, men når roen falder på, er det vigtigt, at vi sørge for at være tilstede i kroppen og ikke i hovedet.

”Her hjælper yoga, fordi vi stimulerer det parasympatiske nervesystem, som er det nervesystem, der sænker blodtrykket og pulsen. På den måde får vi mere blod til fordøjelsen og kan mærke overfladen på huden bedre,” forklarer Anja Dührr.

Blødgør dit bindevæv

Bindevævet, altså vævet omkring muskler, sener, organer og knogler, bliver ofte nævnt i forbindelse med yoga. En bølge af ny indsigt peger nemlig på, at yoga er med til at blødgøre bindevævet.

”Der mangler stadig forskning på området, men det er vældig spændende, fordi bindevævet har været overset i den vestlige verdens forståelse af menneskets biodynamik,” fortæller forfatter og yogainstruktør Simon Krohn. 

Som kiropraktor har Ghita Heath også mærket den stigende fokus på netop den del af anatomien.

”Bindevævet er det nye sort. Hvis det bliver stift og ubevægeligt på grund af skader, stress eller spændinger, får du flere smertesignaler til hjernen. Men hvis du bevæger bindevævet, nedsætter det smertesignalerne, og det er her, yoga hjælper,” forklarer hun.

Forebyg skader og skavanker

Ud over den positive effekt på bindevævet, forbedrer bevægelserne i yogaøvelserne kredsløbets cirkulation. Dermed øger vi ilttilførsel til kroppens celler, vi skubber næringen ind til cellerne og renser dem, så affaldsstofferne kan komme ud. Det fremmer helingsprocesserne i kroppen og giver forbedret lymfecirkulation.

Hvis du får behandlinger hos en fysioterapeut eller kiropraktor, kan det være en stor fordel at kombinere behandlingerne med yogaøvelser.

"Det er næsten et krav fra mig, at mine patienter her på Sofiendal Fysioterapi og Kiropraktik har prøvet en yoga- eller pilatestime i den stabiliserende fase af deres behandlinger hos mig. Det gør det muligt for mig at give meget bedre og dybdegående behandlinger efterfølgende,” fortæller Ghita Heath.

Hun har selv forbedret sin holdning ved hjælp af en kombination af kiropraktiske behandlinger, yoga og pilates.

"Det betyder, at jeg ikke længere har en 'tantepukkel' og for stort svaj i min lænd. Det tog mig cirka tre år at ændre på. Når du fokuserer på at ændre din holdning, så forebygger du fremtidige skavanker, og du mindsker risikoen for skader," forklarer hun.