Stepfitness: Sådan er første gang på bænken

Rytme og koordinering er to vigtige ting, når du tager en tur til stepfitness. Det lærte debutanten Oline, da hun prøvede træningsformen af i Vorup FB Gymnastik

Step handler om at træde op og ned på en bænk i forskellige koreografier til forskellige rytmer. Foto: Colourbox

Jeg prøver febrilsk at matche mine armes bevægelser med mine fødders til lyden af ”Celebration” over højttalerne i den lille gymnastiksal. Op på bænken, ned fra bænken, husk at skifte fod, armene med, hold takten.

Jeg er en smule rundtosset. Også selv om det er basistrin, og jeg egentlig kun skal op og ned ad bænken. Derfor må jeg stoppe helt op, da vi skal lave et såkaldt B-trin. Først en fod på skamlen, en arm i vejret, dernæst den anden fod og den anden arm og ned igen.

Lige da jeg tror, jeg har fanget bevægelsen, skal vi gøre det hele én gang til, men spejlvendt. Jeg stopper midt i et trin for at kigge efter, hvad instruktøren gør.

Koordinering og sved på panden

Stepfitness går kort sagt ud på at ramme den lille bænk foran dig til takten af musik i de trin, instruktøren beder dig om. Der er en del koordinering involveret, og din rytmesans er din bedste ven, når du er til step. Men der er selvfølgelig plads til alle, og selvom du ikke kan følge takten, kan du helt sikkert følge med alligevel.

Jeg fik rig mulighed for at grine af min egen håbløse motorik, og sådan en mulighed byder jeg altid velkommen

Oline, stepfitness-debutant

Det giver sved på panden. Mere end jeg først havde regnet med. Især da der kommer håndvægte ind i billedet – det skubber mig lige ud over kanten. Der er endda mulighed for at arbejde i dobbelt tempo til sidst, hvis sveden ikke endnu er begyndt at dryppe ned ad panden.

Tag træningen på eget niveau

Men selvom pusten er tabt for længst, er der smil at spore i hele lokalet. Især når jeg giver op på de sammensætninger af trin, instruktøren sætter os i gang med. Det bliver da også til et par klap på skulderen og et ”godt kæmpet” hen mod enden af timen.

Træningen er tilrettelagt så alle kan være med på eget niveau. Når instruktøren skruer op for tempoet, kan du fortsætte som hidtil, hvis du ikke er med på, at det går hurtigt. Og du kan altid sidde over en runde, hvis du har brug for en lille pause.

Alt i alt fik jeg en god og aktiv oplevelse ud af træningen. Jeg fik også rig mulighed for at grine af min egen håbløse motorik, og sådan en mulighed byder jeg altid velkommen.