Træn med maksimal effekt på minimal tid

Flere og flere idrætsforeninger sætter CrossGym® på programmet. Det er en hård, men sjov træningsform.

Du ved, at du er til CrossGym®, når du presser dig selv maksimalt! Når sveden pibler frem, og når armene syrer til. Når du går efter flere pull-ups og kan klare endnu en runde med kettlebells, air squats og burpees.

”Jeg har to mål med min undervisning. Deltagerne skal hænge med kroppen af træthed, men også have et sagligt smil på læberne, fordi det var fedt. Vi skal være ved at brække os, men have det skidegodt bagefter,” siger Philip Loft Thomsen, instruktør i CrossGym® i Højbjerg Gymnastikforening.

Han har været med til at udvikle CrossGym®-konceptet i DGI og underviser også på instruktørkurser i CrossGym®.

Vi skal være ved at brække os, men have det skidegodt bagefter

Philip Loft Thomsen, instruktør i CrossGym®

13,5 minutter er nok

CrossGym® er funktionel styrke- og konditionstræning. Det er træning, der gør dig stærk og sætter din krop på prøve. Det giver resultater og får dig til at mærke din krop på nye måder. 

”Du bruger ufattelig lidt træningstid med ufattelig stor effekt. Hvis du ikke regner opvarmningen med, så er 13,5 minuts træning nok. Og det kan folk forstå,” siger Philip Loft Thomsen og forklarer, at det er det, der er med til at gøre træningen så populær. 

”Din puls bliver banket op på et niveau, hvor du ikke selv kan få den op. Instruktøren giver dig de sidste ekstra 10%.”

Alle kan være med

Du skal ikke være nervøs for, om CrossGym® er for hårdt til dig. For du sætter selv grænsen.

”Alle kan være med. Det handler om at presse sig selv maksimalt, der hvor du er. Generelt er der et stort aldersspænd, men nogle gange kan det selvfølgelig være hensigtsmæssigt med en anden form for øvelse,” siger  Philip Loft Thomsen.

De fleste idrætsforeninger har CrossGym®-hold i traditionelle gymnastiksale. Nogle træner dog også i rå miljøer som parkeringskældre, nedlagte værksteder eller på græsarealer udenfor om sommeren. Og rygtet om den populære træningsform spreder sig fra mund til mund:

”Det er ikke så fancy, det er med til at få træningsformen til at vokse. Folk siger til deres venner og bekendte, at de skal komme og være med en time. At det er lige dem,” siger Philip Loft Thomsen.