Træning er essentielt for type 2-diabetikere

Fysisk aktivitet er en god investering i dit helbred, når du har type 2-diabetes. Det kan mindske dit behov for medicin og reducere risikoen for følgesygdomme.

Daglig motion kan være med til at sænke dit forbrug af type 2-diabetesmedicin. Foto: Steen Bille

Du er måske bekendt med tv-programmet “U-turn”, hvor Chris McDonald sammen med en række eksperter fra Rigshospitalet efterprøvede, om træning og kostomlægning kunne hjælpe seks type 2-diabetikere.

Men vidste du også, at programmet var del af et større forskningsprojekt, hvor hele 98 type 2-diabetikere deltog?

I projektet blev forsøgspersonerne, via lodtrækning, fordelt til enten vanlig sukkersygebehandling eller til et mere intenst forløb med gruppetræning og kostvejledning. Under projektet fik deltagerne regelmæssigt målt deres langtids-blodsukker og deres diabetesmedicin blev justeret løbende.

Efter 12 måneder var de to gruppers langtidsblodsukker-målinger næsten identiske. Og 73 procent af deltagerne i træningsgruppen havde reduceret deres forbrug af diabetesmedicin, mens kun 26 procent havde reduceret forbruget i standardbehandlingsgruppen.

Træning og kostomlægning er essentielt

Andre projekter har vist lignende resultater, og der er ikke tvivl blandt læger og forskere:

Træning og kostomlægning er en essentiel del af type 2 diabetes behandlingen.

Men kan type 2 diabetes kureres med træning? 

Det korte svar er nej. Men det er mere komplekst end som så: 

  1. Som U-turn projektet har vist, kan du blive medicinfri, hvis du træner regelmæssigt og får omlagt din kost. Men stopper du, vil du igen få behov for medicin til at regulere dit blodsukker 
  2. Vi skal tage højde for at deltagerne i U-turn projektet endnu ikke havde fået skadet deres organer. Har man for eksempel behov for insulin, er det ikke sikkert, at man kan blive medicinfri
  3. Forsøgsdeltagerne følges stadig, men vi ved på nuværende tidspunkt kun, hvordan det er gået dem i 12 måneder. Det kan være, at flere får behov for mere medicin, enten fordi livsstilsændringen i sig selv ikke er nok på langt sigt, eller fordi det simpelthen er for svært at holde trænings- og kostplanen over længere tid

Har du type 2 diabetes, er det dog en god investering i helbredet at være fysisk aktiv dagligt, da det kan mindske dit behov for medicin og mindske risikoen for at udvikle nogle af de følgelidelser, som sygdommen kan bringe. Og har du ikke type 2 diabetes kan du også bevæge dig med god samvittighed. Det mindsker nemlig risikoen for at udvikle sygdommen i fremtiden.

God træning.

Bliv klogere på type 2-diabetes

Sukkersyge kaldes diabetes og, som du måske ved, findes der to forskellige typer.

Om end de deler navn er de meget forskellige. I denne artikel fokuserer vi på type 2 diabetes.

Type 2 diabetes er en sygdom, hvor omsætningen af næringsstoffer er dårligt reguleret. blandt andet hæmmes cellernes evne til at optage sukker fra blodet, fordi følsomheden overfor hormonet insulin bliver mindre.

Over tid fører det til et højt blodsukkerniveau - også selvom du ikke har spist. Og det er ikke hensigtsmæssigt, da det i sidste ende skader blandt andet øjne, nyrer og hjerte.

Blodsukkeret spiller altså en central rolle i sygdommens følger, og formålet med en del af behandlingen er derfor at sænke blodsukkerniveauet. 

Da vores blodsukker niveau falder og stiger i løbet dagen, måler man et såkaldt langtids-blodsukker for at afgøre, hvordan det i gennemsnit har ligget de sidste seks til otte uger.