5 gode råd fra yoga du kan tage med på banen

Der er langt fra yogamåtten til banen, men fem gode råd fra yogaen kan hjælpe dig til at blive bedre i din idræt.

Yoga kan bruges til at styrke koncentrationsevnen, men det kræver også smidighed, styrke og balance. Foto: Pia Konstantin Berg

Vidste du, at yoga kan forbedre dine præstationer på banen?

Læs også: Slut med målmandsdrop: Yoga gør unge målmænd til helte

Udover at yoga forbedrer udøverens smidighed, styrke og balance, er det meget effektivt til at træne koncentrationsevnen.

Louise Nøhr

  • Cand. Scient i Idræt og har praktiseret yoga i mere end 5 år.
  • Yoga Alliance certificeret Yinyogainstruktør og har taget kurser med bl.a. David Robson og Kino MacGregor.
  • Ejer firmaet YogaSoul.
  • Underviser i DGI, yogastudier, foreninger og centre primært i Roskilde og Holbæk.
  • Arrangerer også yogaretreats og underviser i Costa Rica. 

Det er særligt yogaens fokus på vejrtrækningen, som kan hjælpe dig til at bevare fokus. Det fortæller Louise Nøhr, der er yogainstruktør for målmændene i FC Roskildes ungdomsafdeling.

”Yoga er rigtig godt, fordi der er så meget fokus på vejrtrækning, så du hele tiden tænker ind i kroppen. Det er vigtigt at få fokus indad. Hvis du ikke formår at lukke af og holde fokus på det, du er i gang med, flyver tankerne,” siger hun.

Gevinsterne fra yogaen er ikke kun forbeholdt målmænd og fodboldspillere. Også det danske herrehåndboldlandshold dyrker yoga. Men alle idrætter, hvor et øjebliks uopmærksomhed kan koste mål eller point, kræver god koncentration, og det kan yogaen hjælpe med.

Her får du Louise Nøhrs fem gode råd fra yogaen, som du kan tage med på banen.

1. Fokuser på din vejrtrækning

Ved at fokusere på en rolig, dyb og jævn vejrtrækning vender du fokus ind i kroppen og skaber ro og klarhed. Trækker du vejret gennem næsen, mens du kniber let sammen i bunden af halsen, varmer du luftstrømmen op på din indånding, og der kommer lidt lyd på, som når vi sover.

Samtidig skærpes dit fokus på vejrtrækningen, fordi du netop kan høre det og måske ovenikøbet også sidemandens. Et fokus på vejrtrækningen kan hjælpe dig til at bevare roen og tænke klart i pressede situationer på banen.

2. Hav 100 procent kvalitet i din øvelse

Væn dig til altid at stræbe efter 100 procent kvalitet i dine øvelser, uanset om du dyrker yoga, spiller fodbold eller håndbold, og forsøg altid at gøre dit bedste ud fra din krops forudsætninger.

Læs også: Yogainstruktør: Mænd bør dyrke yoga

Skal armen være strakt i en yogaøvelse, så fokuser på at strække den helt ud til dine fingerspidser. Mærk efter, hvilke muskler der skal være spændte, og hvilke der skal være afslappede for at være i stillingen.

3. Find et fokuspunkt, som du kigger på

Formålet med at kigge på et fokuspunkt er at trække din bevidsthed væk fra forstyrrende elementer. Fra dette punkt rettes fokusset så indad. Denne teknik kan træne dig til at undgå at blive distraheret og bevare koncentrationen.

Hver stilling i yogaen har et visuelt fokuspunkt, der er med til at fastholde din koncentration. Det kan være tæerne, næsetippen eller tommeltotten, alt efter hvilken stilling du er i, men fokuspunktet er ofte i forlængelse af strækket.

4. Lyt til kroppens signaler

Yoga skal udføres med stor ro og fuld opmærksomhed, så du kan koncentrere dig om at aflæse din krops signaler. Det er en god måde at træne din koncentration og opmærksomhed på.

I hver yogastilling og i idræt generelt går du lige præcis dertil, hvor din krop vil være med. Det gælder både i forhold til din smidighed, balance og styrke. Dit åndedræt er sladrehanken, for hvis du er gået for langt i en yogastilling, holder du vejret.

5. Lad dig ikke forstyrre af indre og ydre påvirkninger

Flyver dine tanker, og bliver du distraheret, så vend dit fokus tilbage til åndedrættet, følelsen i kroppen og det visuelle fokuspunkt. På den måde får du tænkesindet tilbage på sporet.

Bliver du rigtig god til dette, kan du opleve at yogaen bliver helt meditativ, hvilket reducerer stress og forbedrer din restitution. Denne teknik kan også bruges til at få dig tilbage på sporet, hvis du mister koncentrationen på banen.